We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Heeft een productiehuis in het digitale tijdperk nog een zender of omroep nodig? Frank Jan Horst (Oprichter Blooming Media) geeft antwoord

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 15 juni 2017
PROFILE - Frank Jan Horst (oprichter Blooming media) imponeert met cijfers. Het avontuurlijke kinderprogramma Hunter Street (het Nederlandse kinderprogramma ‘De Ludwigs’) wordt in 100 landen uitgezonden. In Amerika was het een heel groot succes met twee miljoen kijkers per aflevering. ‘Toen wij dit idee kregen, hadden we nog niet bedacht dat het zo groot uit zou pakken,’ stelt een bescheiden Horst.
 
Hoe krijgt hij dat succes voor elkaar? Horst: ‘We hadden een pitch geschreven voor in Nederland. In London had iemand het script gelezen. Toen zijn we naar London gevlogen en daar vond iedereen het ‘fantastic’. Toen konden we aan de slag.’ Dan is merchandise de volgende stap, toch? Horst: ‘Het is een hele moeilijke markt. Daar kom je niet zomaar tussen. Veel mensen denken dat merchandise de grote cash cow is. Als je het heel goed doet, kan dat zo zijn. Maar animatie doet het altijd beter op merchandise, zoals SpongeBob. Met echte acteurs is dat over het algemeen minder.’
 
Van Cannes naar Los Angeles
Horst heeft nu de juiste ingangen en de betere budgetten. Een tweede succes lijkt een kwestie van tijd. Horst: ‘Ja, dat denk ik wel. Hoe graag je dat in het begin ook wil, je moet het gewoon stapsgewijs doen. Dat past helemaal niet bij mijn karakter. Ik wil altijd doorgaan. Maar het heeft gewoon tijd nodig.’
 
 ‘De beste ideeën worden er wel uitgefilterd,’ stelt Horst. ‘Elk project werkt anders. Bij zo’n groot project met Nickelodeon voor Hunter Street is het heel belangrijk dat we dat samen hebben gedaan. Maar voor Juf Roos hebben we dat anders aangepakt. Dat hebben we helemaal zelf gedaan. Er is geen juist antwoord op wat nou wel of niet werkt.’

Kijk deze aflevering met Frank Jan Horst van Blooming media over slimme tv-formats, het succes van kinderprogramma's en het tv-landschap in het algemeen. 

Frank Jan Horst

Frank Jan Horst Frank Jan Horst is eigenaar en executive producer bij blooming media. Frank heeft uiteenlopende ervaring in de commerciele broadcasting-markt. Lokaal én internationaal. 

Zijn Nederlandse bedrijf Blooming Media produceert en creëert kinderprogramma's voor de Nederlandse en Amerikaanse markt. Zusterbedrijf Zooming media produceert content voor 'grown-ups'. Daarnaast worden deze programma's in Nederland en wereldwijd op verschillende andere Nickelodeon zenders uitgerold. 
Lees meer over Frank Jan Horst.