Adrienne van Veen (MKB Belangen): ‘De gevolgen van bepaalde regelgeving zijn voor kleine bedrijven heel anders dan voor grotere bedrijven’
Profile - Ze zette met haar man vijf jaar geleden MKB Collectieven op, met om en nabij honderdvijftigduizend leden de grootste collectieve inkooporganisatie van Nederland. Daaruit voortvloeiend ontstond MKB Belangen, specifiek gericht op kleinere bedrijven en ZZP’ers. Volgens Adrienne van Veen een belangrijk gegeven, omdat juist ondernemers met een klein bedrijf vooral heel druk zijn met ondernemen en weinig tijd over hebben voor andere zaken.Er waren al een MKB Nederland en Ondernemend Nederland, maar omdat die vooral de wat grotere MKB’ers representeerden zagen Van Veen en haar man mogelijkheden: ‘Eigenlijk is er niemand die echt de kleine MKB’er, dus de slager, de bakker, de accountant die met twee mensen werkt, vertegenwoordigd.’
Randvoorwaarden
Aan de keukentafel ontstond het idee voor MKB Collectieven, onder andere voor het inkopen van energie, telefonie en verzekeringen voor kleine ondernemers: ‘Bij grotere organisaties heb je heel vaak professionele inkopers, dus daar wordt alles wel goed geregeld, daar wordt alles heel erg uit-onderhandeld. Maar deze groep is juist bezig met het ondernemen, die heeft helemaal geen tijd om met dat soort randvoorwaarden bezig te zijn.‘
Signaleringsfunctie
MKB Belangen heeft geen leden, maar probeert door middel van onderzoek en het doorgeven van resultaten de kleine MKB’ers te helpen en te vertegenwoordigen. Van Veen: ‘Het is meer een signaleringsfunctie en een overdracht van kennis-functie, om die ondernemers op de hoogte te stellen van wat er speelt.’ Juist die functie is waar Van Veen het voor doet: ‘Omdat je juist die mensen die een beetje ondervertegenwoordigd zijn echt daadwerkelijk kunt helpen, ze echt daadwerkelijk op dingen kunt attenderen.’