Alain de Levita (Oprichter en producent NL Film): ‘Netflix is een concurrent waar grotere, duurdere en ook betere series te zien zijn’
Penoza, verslavend. Tonio, dapper. Rabarber, prijswinnend. Van jongs af aan komt Alain de Levita, televisie- en filmproducent, regisseur en oprichter NL Film, al in televisiestudio’s. Maar hij is ook goed in niks doen. Maak kennis met deze bekende vakidioot.Wat maakt goed drama? Alain: ‘Ligt eraan voor wie je het maakt en wat het voor drama is. Maar uiteindelijk moet het gewoon een goed verhaal zijn en moet je je kunnen identificeren met één van de hoofdpersonages of meerdere. In Penoza draait het om een boef. Maar dat doet ze uiteindelijk om haar gezin te beschermen.’
Een slecht verhaal kan nooit een goede dramaserie worden? Alain: ‘Het moet wel echt een goed verhaal zijn. Ik krijg per dag wel een of twee verhalen opgestuurd, maar daar zitten weinig goede tussen. Je moet je voorstellen, er zijn al heel veel verhalen verteld. Mensen vertellen al verhalen vanaf het stenentijdperk. Er komen nog steeds veel goede ideeën, maar ook heel veel verhalen lijken op iets wat al is bedacht. Een combinatie van ervaring en gevoel helpt bij het beoordelen van een ‘goed verhaal’.’
Wat is de business case achter Penoza? Alain: ‘Het is heel simpel. Je bedenkt een idee en dat verkoopt het aan een zender. Je maakt een budget en daar steggel je dan samen nog even over, maar daarvoor wordt het gemaakt. In dit geval heb ik het verhaal samen bedacht met mijn voormalig compagnon. We zochten lang naar de cast en een goed verhaal. Het start met een idee en daarna ga je het samen ontwikkelen. De exploitatie deel je met de zender.’
Hoe gaan we in de toekomst televisiekijken? Hoe ziet ons kijkgedrag eruit: tablet of tv? Wat moeten de makers doen om op die ontwikkelingen in te spelen? Alain de Levita geeft antwoord!