We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Hugo de Koning (Oprichter YoungCapital): ‘We doen niks op gut feeling, we meten alles’

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 26 september 2017
Zeventien jaar geleden startte hij met twee vrienden een uitzendbureau voor studenten en starters. Inmiddels is YoungCapital - met 5 miljoen mensen die staan ingeschreven - een begrip in binnen- en buitenland. Het bedrijf groeide afgelopen jaar met zestig procent en had een omzet van 300 miljoen. Hugo de Koning (oprichter YoungCapital) zit in de 7DTV-stoel.
 
De drie jonge honden startten in 2000. De markt is inmiddels enorm veranderd. Hadden ze anno 2017 opnieuw zo’n groot bedrijf kunnen opbouwen? Hugo: ‘Goede vraag. Ik weet wel dat ik niet meer de energie zou hebben om weer zoveel vestigingen op te zetten en mensen aan te nemen zoals in het begin. We hebben echt geluk gehad dat we zo jong zijn begonnen. Dan heb je zoveel energie, want we hebben echt verschrikkelijk hard gewerkt in de eerste tien jaar. Er zijn nu zoveel tools die je in kunt zetten voor matchmaking op basis van big data, daar zetten we nu natuurlijk op in. Maar als ik nu weer zou beginnen, zou ik daar direct mee starten.’
 
Internetbedrijf Young Capital vs. trage dino’s
Hugo: ‘De recruitmentwereld is heel erg ouderwets. Kijk naar onze concurrenten Manpower, Randstad, USG en Adecco: dat zijn dinosauriërs. Enorm traag en er zit totaal geen innovatie in die bedrijven. Wij zijn altijd een internetbedrijf geweest, gedreven door instroom van kandidaten via het web. Dat proberen we zo overzichtelijk en transparant mogelijk te weer te geven. De vijf miljoen profielen zijn over heel Europa. In Nederland hebben we een netwerk van 2,4 miljoen mensen die zich hebben ingeschreven en waar we veel van weten. Die kunnen we heel goed matchen en aan een baan helpen.’
 
800 medewerkers
Natuurlijk willen we weten of Hugo het niet benauwd krijgt als hij denkt aan de 800 medewerkers die voor hem werken. Hij kent ze ook lang niet allemaal meer allemaal, toch? Hugo: ‘Er zijn natuurlijk heel veel nieuwe mensen en er komen iedere maand meer mensen bij. Maar ik probeer natuurlijk wel de meeste mensen die langer bij ons werken te kennen, want dat vind ik nog hartstikke leuk.’
 
Recruitment is relationeel
Hugo: ‘Ik probeer iedere dag een of twee klanten te bezoeken. Recruitment is relationeel. Er zit heel veel in het gunnen. Als je contact houdt met je klanten, weet je ook goed waar ze heen willen of wat er speelt. Natuurlijk ook wat wij daaraan kunnen bijdragen. Ik heb klanten die ik al tien jaar ken en waar ik een hele goede relatie mee heb. Wij kunnen iets van onze grote opdrachtgevers leren en zij van ons. Je kunt soms echt een cultuurverandering bewerkstelligen. Ik word heel vaak uitgenodigd om te sparren op board-level om te kijken waar we elkaar kunnen aanvullen.’    
 
Meer verhalen van ondernemers? Volg ons dan via LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram of blijft op de hoogte via onze nieuwsbrief. 

Hugo de Koning

Hugo de Koning Hugo de Koning is eigenaar YoungCapital. YoungCapital richt zich op jong talent, de nieuwe generatie medewerkers. Wij linken hoogopgeleid talent aan werkgevers. Door de razendsnelle digitalisering van vandaag de dag is de nieuwe generatie belangrijker dan ooit. De nieuwe generatie jaagt vernieuwing aan, creëert nieuwe manieren van communiceren, van samenwerken en van problemen oplossen. Jong talent is kapitaal voor elke organisatie die voorop wil lopen.

De mannen achter YoungCapital zijn Rogier Thewessen, Hugo de Koning en Bram Bosveld. Twee jaar geleden stonden ze al in de Quote 500 junior. In 2001 begonnen ze tijdens hun studietijd op een zolderkamertje een vacaturesite voor studenten: StudentenWerk zag het licht. Na een jaar vroeg één van hun klanten of ze ook de selectieprocedure wilden verzorgen. Dit betekende het begin van het echte uitzendwerk.

 
Lees meer over Hugo de Koning.