We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Hoe maak je jouw website onweerstaanbaar? Vijf ondernemerslessen van online marketing en sales expert Aartjan van Erkel

Ondernemerslessen, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 28 september 2017
Meer omzet door betere teksten op jouw website, nieuwsbrief of andere online uitingen. Succesvolle ondernemers kunnen nog succesvoller ondernemen door enkele eenvoudige aanpassingen te maken. Hoe maak je jouw website onweerstaanbaar? In deze aflevering delen we vijf praktische ondernemerslessen van online marketing en sales expert Aartjan van Erkel.
 
#1 ‘Vermoord de clichés.’
 

Van Erkel: ‘Het gaat heel vaak mis in marketing en op websites van bedrijven. We apen elkaar na. Van IT-bedrijven die het altijd over ‘whitepapers’ en ‘oplossingen’ tot commerciële bedrijven die je ‘via de nieuwsbrief op de hoogte houden’. Dat is heel saai voor klanten. Dat is niet hoe je jouw klanten lokt. (…) Mijn favoriete manier is om te zeggen: ‘ik heb een fantastisch cadeau voor jou’. Als je dan ook vermeldt dat ze iedere week een tip krijgen om een onweerstaanbare website te krijgen, kun je een nieuwsbrief uitsturen.’
 
#2 Laat je teksten bloeden
 
Bijna elke klant heeft een probleem. Daar is altijd een oplossing voor lezen we in brochures en op websites van erg veel bedrijven. Deze bedrijven reppen namelijk enkel en alleen over deze oplossing, maar niet over het probleem. Van Erkel: ‘Zorg ervoor dat jouw website vijf vragen beantwoordt die elke bezoeker in zijn hoofd heeft.’ Kijk de hele aflevering om erachter te komen welke vragen dit zijn!
 
#3 & #4: ‘Maak je klanten emotioneel’ & ‘Breng daarna de hartslag weer omlaag’
 
Van Erkel: ‘We hebben in de vorige les het instinct getriggerd. Vervolgens maak je je klanten emotioneel door de consequenties van het probleem te noemen. (…) Deze stap wordt eigenlijk altijd overgeslagen, maar is een gouden formule in copywriting. Eerst een probleem, dan de emotie en dan de geruststelling.’
 
#5 ‘Je klant is géén one-night-stand’
 
Werken aan langdurige klantrelaties is een van de slimste manieren om iets te verkopen aan je bestaande klanten. Van Erkel: ‘Een van de manieren waarop je dit kunt oplossen, is door vaker in de lucht te komen. Nadat jouw klant bij jou is geweest, regelmatig iets van je te laten horen.’
 
Meer ondernemerslessen? Volg ons op LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram of blijft op de hoogte via onze nieuwsbrief. 

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel Aartjan van Erkel leert ondernemers om hun website onweerstaanbaar te maken, zodat hij in korte tijd minstens 2 keer zo veel leads, aanmeldingen of bestellingen oplevert. Hij is auteur van de bestseller ‘Verleiden op internet – Hoe maak je een website onweerstaanbaar?’ (mei 2011, uitgeverij Van Duuren Management).

Tijdens een jarenlange ontdekkingstocht zocht hij naar de beste overtuigings- en verkooptechnieken voor online verkoopsucces. De nieuwste wetenschappelijke inzichten over gedragsbeïnvloeding past hij toe bij grote Nederlandse en internationale ecommerce-bedrijven en hij geeft er presentaties en workshops over. Aartjan van Erkel werkte als conversie-copywriter in opdracht van bedrijven als Booking.com, Ditzo en de Nationale Postcode Loterij.

Op zijn blog www.schrijvenvoorinternet.nl geeft hij online copywriting tips en won daarmee de Dutch Small Business Blog Award 2010. Zijn nieuwsbrief met tips om een website onweerstaanbaar te maken wordt gelezen door meer dan 4.000 abonnees, en op Twitter wordt hij gevolgd door ruim 5.000 mensen. Hij werd geïnterviewd door onder andere het AD, Sprout, Frankwatching, De Zaak, Managementboek Magazine, Emerce en BNR Nieuwsradio.
Lees meer over Aartjan van Erkel.