We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Manon van Essen (Head of pizza bij Magioni): ‘Hoe vet is het als je de grootste foodmarkt ter wereld kan bewegen om gezonder te worden’

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 12 december 2017
Ze zijn niet meer weg te denken uit het dieet van de gemiddelde fitgirl: de gezonde pizza’s van Magioni. Het pizza-imperium van Manon van Essen, oprichter én Head of Pizza, is gigantisch. Het bedrijf had maling aan de Italiaanse basisregel: kom niet aan ons eten. Manon lachend: ‘Ik weet dat ze je in Italië stenigen als je aan de authentieke pizza komt’.

Op de website van Magioni lezen we dat slechts 3% van de kinderen en 5% van de volwassenen de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten eet. Magioni claimt dat pizza nogal in het verdomhoekje zit. Veel vet en weinig groenten. Het bedrijf wil daar verandering in brengen door de pizza een make-over te geven en in een gezonder jasje te steken. Ze startte met 30 verkooppunten, maar dat aantal is inmiddels uitgegroeid tot 1800. Manon: ‘We willen wij een statement maken naar de voedingsindustrie. Ik ben liever de Beyoncé van de food industrie, het is een bewuste keuze om alleen vrouwen te inspireren. Zij beslissen onze nieuwe pizzasmaak. We laten echt het publiek kiezen en we krijgen daar heel veel reacties op. (…) Ik wil dat mensen ons merk leuk vinden, omdat ze het echt leuk vinden. Ik denk niet dat de bloggers die louter geld willen verdienen bij ons passen.’
 
‘Ik rust past als wij Nederlands grootste pizzamerk zijn’
Het gaat goed met Magioni. Er worden duizenden pizza’s per dag verkocht. Tegen welke uitdagingen loopt Manon aan? ‘Als je naar het buitenland moet, liggen er behoorlijke uitdagingen. We hebben forse concurrentie vanuit Amerika en we willen – voordat zij de oceaan oversteken – in de meeste Europese landen in de supermarkt liggen. Een andere uitdaging is om deze pizza in Nederland tot een massaproduct te transformeren. Ik hoop dat we dit jaar kunnen bewijzen dat we een massaproduct kunnen produceren, geen niche-product.’ 

Manon van Essen

Manon van Essen Manon van Essen ontwikkelde een pizzabodem gebaseerd op groenten. Zo bevat je favo pizza minder calorieën en een gezonde dosis groenten. Met haar pizza-startup Magioni is zij in gesprek met 200 middelbare scholen en maakte zij in 2016 haar debuut in het schap bij Albert Heijn.
Lees meer over Manon van Essen.