We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Ondernemen en PR? 5 lessen van Jos Govaart (Oprichter PR bureau Coopr)

Ondernemerslessen, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 7 november 2017
Vijf ondernemerslessen in 20 minuten. Jos Govaart runt PR bureau Coopr en werkt voor grote klanten als Netflix, Albert Heijn en Coca Cola. Hij deelt vijf lessen op het gebied van ondernemen én PR. Kijk de hele aflevering!
 
#1 Organiseer vrijheid
Jos Govaart: ‘Wij, ik ben gestart met een partner, vonden vroeger dat we mensen veel vrijheid gaven, maar we zagen dat daar niet zoveel mee werd gedaan. In het begin gaven wij die mensen daar ook nog de schuld van. Gaandeweg ga je leren dat er een reden is waarom jij de ondernemer bent en iemand anders niet. Toen kwamen we erachter dat we die vrijheid meer moesten organiseren. Initiatief en verantwoordelijkheid moet je op een bepaalde manier stimuleren. Dat deden wij door mensen aan te nemen die deze eigenschappen beheersen en door beter in kaart te brengen welke verantwoordelijkheden bij bepaalde rollen binnen het bedrijf horen.’
 
#2 Maak cultuur belangrijk
Jos: ‘Wij vinden cultuur belangrijk. Hoe ga je met elkaar om en wat verwacht je van elkaar. Fun-activiteiten vind ik heel belangrijk, daar is bij ons echt iemand voor aangewezen om dat regelmatig te organiseren. Hoe belangrijk de match met de cultuur van een opdrachtgever is? Wij werken voor grote opdrachtgevers, zoals Netflix, Albert Heijn en Coca Cola, waar soms best veel politiek kan zijn. Een dynamiek waar we zeker niets mee te maken hebben, maar waar onze mensen wel mee om moeten kunnen gaan.’
 
#3 Durf kleur te bekennen
Jos: ‘Als jij een verhaal vertelt dat iedereen vertelt, wat is dan je onderscheidend vermogen in het verhaal zelf. (…) Kleur bekennen is er niet voor iedereen willen zijn. Wat voor doelstelling heb je? Angst om iemand te passeren of te verliezen. Dit geldt zeker voor bedrijven die nog aan het opstarten zijn. Kies ergens voor en committeer je. Ga gewoon verhalen maken zoals je ze zelf ook wilt horen.’
 
#4 Blijf hongerig naar nieuwe kennis
Jos: ‘Ga ervanuit dat jouw klant drukker is dan jij bent. Ik vind dat als je bij een bureau werkt, dat je moet laten zien dat je slimmer bent dan de klant. Doe dat niet door naar een cursus te gaan, daar geloof ik niet zo in. Maar door dingen uit te proberen, door te lezen, te luisteren en met andere mensen te praten. De klant wil enerzijds een generalist, iemand die een overal wel iets van afweet, maar ook een specialist, iemand die ook specifieke kennis heeft.’
 
#5 Deel de echte cijfers
Jos: 'Als jij wil dat je mensen ook commercieel verantwoordelijk zijn, dan moet je gewoon vertellen hoe het zit. Dan moet je geen zoete broodjes  verkopen, maar gewoon vertellen hoe het is.'

Jos Govaart

Jos Govaart Jos Govaart is een van de twee oprichters van het PR- en Contentmarketingbureau Coopr. Een bureau dat de bakens in PR-land graag wil verzetten door grensverleggend werk te leveren voor haar partners. Coopr is opgericht in de globale financiële crisis en behoort tot de snelstgroeiende bedrijven van Nederland (>20% pr jaar).

Hij is bij Coopr verantwoordelijk voor strategie op een aantal Key Accounts zoals Albert Heijn, Coca-Cola en Coolblue. Daarnaast houdt Jos zich bezig met de eigen Content Marketing en met Business Development binnen ons bureau.
Lees meer over Jos Govaart.