We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Media- en reputatiemanagement: hoe pak je dat aan? 5 ondernemerslessen van Frank Peters (Eigenaar VIRTUS Communications)

Ondernemerslessen, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 14 december 2017
5 lessen in 20 minuten. In deze aflevering duiken we in de wereld van media- en reputatiemanagement. Een vak apart. Frank Peters, eigenaar Virtus Communications, heeft al dertig jaar expertise opgedaan in dit vakgebied. ​We vroegen hem: hoe pak je dat goed aan?
 
#1 Kies bewust

Frank: ‘Als je in contact komt met media, moet je nagaan of die vraag wel voor jou bedoeld is. Als je alleen maar wordt uitgenodigd om een ander merk of een andere bestuurder negatief te bejegenen, dan is de vraag of je wel moet meewerken aan dit onderwerp. Ook als dit onderwerp niet helemaal bij je past of het medium niet aansluit bij je doelgroep, moet je jezelf die vraag stellen.’
 
#2 Voorbereiding is de beste improvisatie
Frank: ‘Ik denk dat improviseren in mediagesprekken niet bestaat. Je moet eigenlijk alles in detail hebben voorbereid. Je moet ongelooflijk goed zijn in mediawoordvoering als je ter plekke wilt improviseren. Denk vooraf na over de vraagpunten van de journalist.’

#3 Spreek in soundbites
Frank: ‘Er bestaan geen grijstinten meer voor een journalist, alleen maar zwart of wit. Dat betekent dat je in korte statements moet nadenken en die statements ook moet gebruiken. Een gesprek in een nieuwsuitzending duurt vaak erg kort, dus je kunt slechts enkele soundbites kwijt in zo’n gesprek.’
 
#4 Regisseer het gesprek
Frank: ‘Probeer het gesprek te weerleggen naar jouw eigen kernboodschap. (…) Maar je moet wel eerst antwoord geven op de vraag die de journalist stelt.’
 
#5 Maak je niet afhankelijk
Frank: ‘Je hebt de boodschap nooit honderd procent in de hand als je iets naar buiten brengt via andere kanalen. Dus je moet ook je eigen kanalen inzetten. Zo kun je zelf de framing doen en je eigen verhaal naar buiten brengen.’
 
Bekijk de hele aflevering om meer insights met betrekking tot de lessen van communicatie-expert Frank Peters op te doen!
 

 

Frank Peters

Frank Peters Frank Peters is oprichter en eigenaar van Virtus Communications. De laatste 18 jaar gaf hij leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit bijna 30 jaar in het communicatievak. Frank heeft zeer veel ervaring met het managen van high profile corporate merken en de ontwikkeling van corporate communicatiestrategie. Zijn specialismen zijn corporate reputatiemanagement, crisismanagement en issuemanagement.

Frank is auteur van het boek ‘Reputatie onder Druk’ over reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Eind 2015 is internationaal een tweede boek van zijn hand verschenen: 'What are they saying about you? 50 lessons to manage your reputation' over het managen van persoonlijke reputaties. In juni 2016 verscheen het boek 'Spanning rond de Boardroom' over de persoonlijke reputatie van bestuurders en commissarissen. Hij schreef dit boek samen met zijn businesspartner Eric Heres. In de loop van 2017 verschijnt zijn nieuwe boek 'Mediatraining voor Iedereen'. Frank doceert aan Beeckestijn Business School en Utrecht Business School en is een vaste blogger op CommunicatieOnline.
Lees meer over Frank Peters.