We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Online verleiden: Ronnie Overgoor in gesprek met Aartjan van Erkel (online marketing en sales expert)

Thought Leaders, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 6 oktober 2017
Meer omzet door betere teksten op jouw website, nieuwsbrief of andere online uitingen. Succesvolle ondernemers kunnen nog succesvoller ondernemer door enkele makkelijke en eenvoudige aanpassingen uit te voeren. Kortom, hoe zetten jouw klanten de volgende stap als ze je online ontmoeten?
 
Top 3 do’s | Wat moet je als ondernemer doen om succesvol te zijn?
 
#1 Beantwoord 5 vragen op je homepage

‘De eerste vraag die je moet beantwoorden is ‘wat is dit voor bedrijf?’ Dit gaat nog bijna in 80 procent van de gevallen mis. We denken allemaal dat het duidelijk is, maar dat is het nog niet. Zorg ervoor dat jouw website vijf vragen beantwoordt die elke bezoeker in zijn hoofd heeft. Zoals: Wat is dit? Wat maakt dit uniek? Wat hebben ze hier?’
 
#2 Laat je teksten bloeden
‘Hoe maak je de klant alert? Door het probleem te noemen waar de klant wakker van ligt. Bijna elke klant heeft een probleem. Daar is altijd een oplossing voor – althans dat lees je in brochures en op websites van erg veel bedrijven. Deze bedrijven reppen namelijk enkel en alleen over deze oplossing, maar niet over het probleem.’
 
#3 Maak je klanten emotioneel
‘Deze stap wordt eigenlijk altijd overgeslagen, maar is een gouden formule in copywriting. Eerst een probleem omschrijven, dan de emotie opwekken. Het emotionele brein gaat over de consequentie van het probleem, dat maakt klanten emotioneel. Dan staan ze open voor een oplossing. Zeker als je daar ook nog een bewijs voor kunt leveren.’
 
Top 3 don’ts | Wat moet ik als ondernemer absoluut niet doen, wat zijn de misverstanden?
 
#1 Praten in clichés

‘Het gaat heel vaak mis: er wordt te veel in clichés gepraat en we blijven hangen in abstract geneuzel. Van IT-bedrijven die het altijd over ‘whitepapers’ en ‘oplossingen’ tot commerciële bedrijven die je ‘via de nieuwsbrief op de hoogte houden’. Dat is heel saai voor klanten. Het is veel interessanter als je het fris doet. Als we iets horen dat we nog niet eerder hebben gehoord, dan is het onderbewuste opeens wel wakker. De meeste ondernemers zijn ook uniek en als je dat vertelt – in woorden die klanten nog niet gehoord hebben – heb je de aandacht.’
 
#2 Zakelijke schrijven op je website
‘Je gaat automatisch zakelijker schrijven dan je ooit zou doen in een gesprek met de klant. Soms herken je de hele ondernemer niet. Dat los je op door in je nieuwsbrief en op je website in spreektaal te schrijven. Als je al iets meer jouw eigen enthousiasme en emotie kunt overbrengen in de tekst, en als je daar al iets meer in slaagt, wordt de tekst veel leuker.
 
#3 Je klant behandelen als een one-night-stand
‘We zijn als ondernemers vaak veel meer bezig met het aantrekken van nieuwe klanten. Maar het is een feit, dat het makkelijk is te verkopen aan bestaande klanten. Werken aan langdurige klantrelaties is een van de slimste manieren om iets te verkopen aan je bestaande klanten. Een van de manieren waarop je dit kunt oplossen, is door vaker in de lucht te komen. Nadat jouw klant bij jou is geweest, regelmatig iets van je te laten horen.’

Wat is je advies aan van ondernemers?
‘Praat over een urgent probleem en over de consequenties daarvan: zakelijk en privé. Dan kun je denken dat dat onaangenaam is voor de klant, maar jouw klant heeft het beste gesprek dat hij in lange tijd heeft gehad. Probleem, consequenties, oplossing en bewijs is een gouden formule in copywriting, maar ook in gesprekken.’
 
Wil je worden bijgepraat over dit onderwerp? Kijk dan de hele aflevering!

 
Deze serie is onderdeel van het trainingsprogramma voor Persgroep accountmanagement. In een serie van acht interviews, spreekt Ronnie Overgoor, auteur, dagvoorzitter en ondernemer, diverse gasten. De gast is specialist in zijn vakgebied: sales, marketing en/of communicatie. Iedere gast geeft zijn eigen kijk op werken met ondernemers en geeft de Persgroep accountmanagers een aantal tips zodat zij hun klanten nog beter van advies kunnen voorzien.
 
 

Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel Aartjan van Erkel leert ondernemers om hun website onweerstaanbaar te maken, zodat hij in korte tijd minstens 2 keer zo veel leads, aanmeldingen of bestellingen oplevert. Hij is auteur van de bestseller ‘Verleiden op internet – Hoe maak je een website onweerstaanbaar?’ (mei 2011, uitgeverij Van Duuren Management).

Tijdens een jarenlange ontdekkingstocht zocht hij naar de beste overtuigings- en verkooptechnieken voor online verkoopsucces. De nieuwste wetenschappelijke inzichten over gedragsbeïnvloeding past hij toe bij grote Nederlandse en internationale ecommerce-bedrijven en hij geeft er presentaties en workshops over. Aartjan van Erkel werkte als conversie-copywriter in opdracht van bedrijven als Booking.com, Ditzo en de Nationale Postcode Loterij.

Op zijn blog www.schrijvenvoorinternet.nl geeft hij online copywriting tips en won daarmee de Dutch Small Business Blog Award 2010. Zijn nieuwsbrief met tips om een website onweerstaanbaar te maken wordt gelezen door meer dan 4.000 abonnees, en op Twitter wordt hij gevolgd door ruim 5.000 mensen. Hij werd geïnterviewd door onder andere het AD, Sprout, Frankwatching, De Zaak, Managementboek Magazine, Emerce en BNR Nieuwsradio.
Lees meer over Aartjan van Erkel.