We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Wat is een goede advertentie? Bart Massa (Business Manager bij Validators) deelt 7 neuromarketing-regels

Thought Leaders, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 8 november 2017
Bart neemt ons mee in de wereld van neuromarketing. Wat werkt wel en wat werkt niet voor goede advertising? We hebben zijn stijlregels op een rijtje gezet. 

Een commercial, buitenreclame of een printuiting. Iedere vorm van communicatie van een adverteerder naar de consument heeft een bepaalde, onbewuste beïnvloeding. Validators, een marktonderzoekbureau opgericht in 2009, doet onderzoek met het doel om reclame, communicatie en media beter te maken. Zij innoveren met state-of-the-art technologie en ontwikkelen of herontwikkelen nieuwe methodes om elke onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden. 

Eye-tracking: wat is dat?
Eyetracking is een techniek die het kijkgedrag van de respondenten meet door 50 keer per seconde te registreren waar de respondent naar kijkt. Met deze techniek meten we exact wat de aandacht trekt en wat het kijkpatroon is. De techniek maakt het kijkpatroon op een website, buitenreclame situatie, krant, etc. inzichtelijk. Op een eyetracking heatmap is het mogelijk om het kijkgedrag van de ontvanger in kaart te brengen. Tijdens dit soort analyses worden fixatiepunten van de ontvanger in beeld gebracht. Bart: ‘In veel gevallen is in reclame de visuele opmaak bepalend voor het kijkgedrag van de ontvanger.’ 

Zeven stijlregels

#1 LESS IS MORE
Bart: ‘Dit is onze eerste les. We helpen onze klanten vaak om effectievere uitingen te ontwikkelen. ‘Less is more’ komt eigenlijk altijd terug. We zien heel vaak dat bedrijven en ondernemers vaak de neiging hebben om heel veel te willen communiceren in één uiting.’

#2 KIES ÉÉN BOODSCHAP
‘Als je als ondernemer heel veel wilt vertellen in één advertentie, loop je kans dat je de aandacht van de consument verliest. Bart adviseert om eenduidig en helder te adverteren. ‘De consument heeft maar heel even aandacht voor een advertentie. Gebruik niet te veel tekst of te veel verschillende elementen om jouw boodschap over te brengen.’

#3 MAAK INDRUK IN 1 OF 2 SECONDEN
‘Waar wij altijd vanuit gaan, is dat mensen maar heel kort aandacht hebben voor advertenties. Zij zijn niet op zoek naar advertenties, wij adverteren om de consument te bereiken. Dat moet heel goed in het hoofd van een marketeer zitten. Zorg ervoor dat je binnen een of twee seconden communiceert wat je wilt communiceren: logo, boodschap en eventueel een call to action.’

#4 MENSEN ALS MAGNEET
‘Mensen vallen op. Door een persoon af te beelden in een uiting, trekt de advertentie meer aandacht. Als je een afbeelding van een persoon gebruikt die recht in de lens kijkt, is de ontvanger sneller geneigd om de advertentie langer te bestuderen. (...) Echter mensen volgen de ogen van de ander. Als ogen gericht zijn op de belangrijke boodschap zijn we geneigd deze ook te lezen maar men de advertentie uitkijkt zijn wij geneigd dit ook te doen...

#5 CONTRAST EN LEESBAARHEID ZIJN BELANGRIJK
‘We hebben altijd de neiging om een boodschap mooi te verpakken. Een sierlijk lettertype en mooie kleurtjes. Het is veel handiger om voor een leesbare tekst en goed contrast te kiezen. We zijn snel geneigd om kapitalen te gebruiken. Op zich vallen kapitalen sneller op, maar het is veel lastiger om deze letters goed te lezen. Dan moet ons brein dus even schakelen.’

#6 RUIMTE VOOR CREATIVITEIT
‘Wat wij als onderzoeksbureau vaak te horen krijgen, is ‘er moet wel ruimte blijven voor creativiteit’. Dat moedigen wij ook aan. Want het gaat niet alleen om effect, maar ook om creativiteit. Wij staan op een middenweg en noemen dat ‘creatieve effectiviteit’. Waarbij jij heel simpel de regels toepast van een effectieve campagne, maar waar je wel de doelgroep emotioneel kunt raken. Een lach op het gezicht kunt brengen.’

#7 NEEM AFSTAND
‘Het is niet altijd nodig om onderzoek te doen. Neem afstand en kijk met een paar collega’s heel kritisch naar een advertentie. Tips en tricks zoals ik hier heb gedeeld, kunnen door iedereen worden toegepast.’ 

Bart Massa

Bart Massa Bart Massa is business Manager bij Validators,. hij houdt zich dagelijks bezig met het meten van die be├»nvloeding met neurotools, zoals eyetracking of facial-coding. Voor veel mensen nog onontgonnen terrein! Deze technieken meten de onderbewuste, bewuste en emotionele be├»nvloeding van marketing, media en campagnes op consumenten. 
Lees meer over Bart Massa.