We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Ondernemen & business modellen: Ronnie Overgoor in gesprek met Michiel Hoogenboom (strategy designer)

Thought Leaders, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 29 november 2017
Ondernemers zijn met veel verschillende dingen bezig en worden vaak geleefd door de waan van de dag. Toch is het belangrijk om regelmatig tijd te maken voor visie, ambitie en strategie: zonder het ingewikkeld of stoffig te maken. Hoe kun je ondernemers adviseren over het actualiseren of opzetten van hun business model?
 
Top 3 do’s | Wat moet je als ondernemer doen om succesvol te zijn?
 
#1 Bepaal je visie
Michiel: ‘Als je geen visie hebt – geen ankerpunt – dan weet je ook niet waar je naartoe wilt bewegen. Maar hoe ziet een visie eruit? Wij zijn niet zo zeer op zoek naar het product, maar naar het verhaal achter het product. Je moet in een visie weten waar je naartoe wilt. Een visie voor tien jaar vooruit is niet meer van deze tijd, wij kijken echt naar twee of drie jaar vooruit. Zonder visie geen zakelijk succes!’
 
#2 Het gaat niet om het product
Michiel: ‘Dit geldt voor zowel producten als diensten. Een goed voorbeeld: mensen lopen geen bouwmarkt binnen om een boor te kopen, maar omdat ze een gat in de muur willen boren om iets op te hangen. Dat is de achterliggende taak. De hamvraag is: wat wil jouw klant bereiken? Je moet echt ontleden wat die klant bij jou komt doen en wat die klant bij jou zoekt. Daar is veel onderzoek naar gedaan. Clay Christensen’s Milkshake Marketing legt uit waarom mensen milkshakes kopen voor acht uur ’s ochtends. Waarom doen ze dat? Daar zit voor een consument een emotionele, sociale en fysieke taak achter.’
 
#3 Ga het gebouw uit
‘Het gebeurt niet aan jouw eigen tekentafel. Je moet naar je klant toe. Starten doe je door klanten te observeren. Hoe goed ken jij jouw klanten? Zoek de dialoog met de klant op en onderzoek waarom ze naar jou toekomen. Als je dat weet kun je je business model veranderen, door nieuwe waarde proposities toe te voegen.’
 
Top 3 don’ts | Wat moet ik als ondernemer absoluut niet doen, wat zijn de misverstanden?
 
#1 1 oplossing

‘The single-right-solution? Als je het voorwerk hebt gedaan en je goed weet wat jouw klant wilt, dan moet je dat ook gaan vertalen naar waarde proposities. Producten en diensten bij elkaar brengen die de taak aanpakt waar de klant meezit. Dan wil je inzoomen op de pijnen die ze hebben en de winsten die ze kunnen behalen. Er is niet één oplossing: ga niet op zoek naar The Holy Grail, maar zet drie tot vier oplossingen naast elkaar en ga daarmee experimenteren.’
 
#2 Bla bla bla
‘Tweeledig uit te leggen. Wij geloven dat strategie echt voor iedereen is. Maak het niet moeilijker dan het is. Schrijf geen onwijs dikke businessplannen. Als je het te complex hebt gemaakt, moet je terug naar de tekentafel. De andere kant van ‘Bla bla bla’ is dat alles wat je tot zover op papier hebt gezet, nog niets is. Je moet het ook nog gaan doen. Als je interesse hebt voor je klant, gebeuren er hele bijzondere dingen. Ga testen, proberen en experimenteren. Maar doe dat op een makkelijke manier.’
 
#3 Alleen doen
‘Het is een nieuwe tijd waarin je het niet meer alleen hoeft te doen. Neem je medewerkers, andere ondernemers en leveranciers mee in jouw ideeën. Leg jouw nieuwe businessmodel aan ze uit. Ze helpen je met ideeën, met de uitvoerbaarheid en je ontvangt nieuwe inzichten.’
 
Wat is je advies aan Persgroep die veel met vragen van ondernemers te maken hebben?
‘Vraag jezelf altijd af: is er een ambitie bij deze ondernemer? Als dat niet het geval is – toets dat eerst bij de ondernemer – ga dan dit gesprek niet aan. Wees selectief in wie je tijd investeert. Pols eerst of er behoefte is aan dat gesprek.’
 
Wil je worden bijgepraat over dit onderwerp? Kijk dan de hele aflevering!
 
Over de serie

Deze serie is onderdeel van het trainingsprogramma voor Persgroep accountmanagement. In een serie van acht interviews, spreekt Ronnie Overgoor, auteur, dagvoorzitter en ondernemer, diverse gasten. De gast is specialist in zijn vakgebied. Iedere gast geeft zijn eigen kijk op werken met ondernemers en geeft de Persgroep accountmanagers een aantal tips zodat zij hun klanten nog beter van advies kunnen voorzien.
 

Michiel Hoogenboom

Michiel Hoogenboom Michiel Hoogenboom is strategisch marketeer in hart en nieren. Als hij bij je aanschuift, brengt hij een enorme berg ervaring mee vanuit verschillende disciplines. Hij heeft ervaring als oprichter van een start-up, als hoofd marketing bij Microsoft Nederland en als Strategy Designer bij Business Models Inc. 
Lees meer over Michiel Hoogenboom.