We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Facebook Marketing in de praktijk: Ronnie Overgoor in gesprek met Sybren Smith (Facebook Marketingspecialist)

Thought Leaders, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 27 november 2017
Tien miljoen Nederlanders hebben een Facebookaccount, waarvan er dagelijks 7 miljoen actief zijn op dit platform. Dat is een groot bereik. Wat moet je als ondernemer doen om succesvol te zijn op het gebied van Facebook Marketing? 

Ondernemers in alle soorten en maten zijn geïnteresseerd in dit onderwerp. Maar wat kost het en wat levert het op?
‘Het leuke van facebook is dat je zelfs met vijf euro tot tien euro aan de slag kunt. Je kunt best een groot bereik generen met weinig geld. Mijn advies? Zorg ervoor dat je budget schaalbaar is. Begin met een testbudget. Denk aan 500 euro en ga het een en ander uitproberen.’

Wat zijn de opbrengsten? ‘Sales natuurlijk. Maar een groter bereik, traffic naar je website en naamsbekendheid zijn ook slimme opbrengsten.’ 

Hoe adviseer je ondernemers? ‘Zorg dat je als ondernemer een lange adem hebt. Als je van alles gaat opbouwen, duurt het even voordat je echt een fanbase hebt gecreëerd.’

Waarom moeten ondernemers met Facebook Marketing aan de slag en wanneer moeten ze dat juist niet doen? ‘Ik denk Facebook Marketing voor elke ondernemer interessant is. Maar als je echt op een hele jonge doelgroep richt, 13 tot 18 jaar, dan is Instagram of Snapchat een beter kanaal.’ 

Top 3 do’s | Wat moet ik als ondernemer doen om succesvol te zijn op het gebied van Facebook Marketing?

Pay to play
Sybren: ‘Als je een commerciële boodschap deelt, krijg je niet heel veel interactie. Interactie wordt door Facebook beloond met bereik. Dus als je dat niet krijgt, dan moet je toch echt kiezen voor
adverteren.’

Gebruik de Facebookpixel
‘Facebook heeft een stukje code geschreven om te zien wie jouw website bezoekt, wat ze doen op jouw website en welke producten ze bekijken. Die mensen kun je weer opvolgen met een gepersonaliseerde advertentie op Facebook. Heel slim!’

Maak Facebook onderdeel van de klantreis
Beter ontdekt worden, meer gezien worden en een groter bereik generen. Hoe doe je dat precies? ‘Maak Facebook meetbaar onderdeel van de klantreis. (...) Wij gaan eerst de meest interessante doelgroep opsporen, daar kan Facebook je bij helpen, die doelgroep zetten we in voor een campagne.’ 

Top 3 don’ts | Wat moet je niet doen?

Like, share & win acties
‘Het verplicht stellen van een deelactie op Facebook is verboden. Facebook kan en heeft hiertegen in het verleden opgetreden: die pagina’s gaan op zwart. Het mag dus eigenlijk niet, maar sommige ondernemers nemen het risico. Het grote nadeel is dat je daar doorgaans mensen mee bereikt, die daar de hele dag aan meedoen. Die ‘fans’ zijn als volgers onbereikbaar en niet geïnteresseerd, ze kwamen eigenlijk alleen maar om te winnen.’

Proberen Facebook te 'hacken'
‘Daar bedoel ik mee dat de trucjes die worden verspreid om het algoritme van Facebook te kraken – bijvoorbeeld de zichtbaarheid van een post willen vergroten – niet werken. Aan de basis moet een goede content strategie liggen en dan win je op inhoud en kwaliteit.’

Dummy account gebruiken voor beheer van pagina
‘Veel bedrijven stellen liever geen persoonlijk account van een van de medewerkers aan als de beheerder van hun pagina, maar een nepaccount. Dat is niet slim omdat Facebook die dummy-accounts ‘opruimt’. Dan moet je naar een notaris om weer zelf in het beheer te komen van jouw bedrijfspagina. Een proces waar je niet in terecht wil komen.’ 

Over de serie
In een serie van acht interviews, spreekt Ronnie Overgoor diverse gasten. Iedere gast is specialist op zijn vakgebied in de marketing communicatie. Iedere gast geeft zijn eigen kijk op werken met ondernemers en geeft de Persgroep account- managers een aantal tips zodat zij hun klanten nog beter van advies kunnen voorzien. Deze serie is onderdeel van het trainings- programma voor Persgroep account- management. 

Sybren Smith

Sybren Smith Sybren Smith is één van de eerste Facebook Marketingspecialisten van Nederland. Al acht jaar schrijft, spreekt en werkt hij op dit gebied. Het landschap is in die jaren compleet veranderd. Acht jaar geleden was het redelijk eenvoudig om jouw volgers te bereiken, tegenwoordig is dat lastiger geworden. In gesprek met Ronnie Overgoor deelt Sybren zijn tips! 
Lees meer over Sybren Smith.