We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Jorn de Vries (Flitsmeister): ‘We willen ook buiten Nederland verder groeien’

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 8 februari 2018
Profile - Hij droomt samen met Flitsmeister van Duitsland, soms gaan de nachtmerries van Jorn de Vries over zelfsturende auto’s, of wat er in Sillicon Valley achter de schermen als concurrentie bekokstoofd zou kunnen worden. Het doel is om binnen drie jaar van 1,2 miljoen naar 5 miljoen gebruikers te gaan: ‘Dat is een pittige maar in onze ogen ook reële doelstelling.’

Het gaat goed met Flitsmeister. De overheid gebruikt hun data om de doorstroming van verkeer te kunnen verbeteren. De Vries: ‘We gebruiken met name alle bewegingsdata van de gebruikers. Die monitoren wij en gebruiken we eigenlijk primair voor het genereren van file-informatie.’ Het bedrijf begon ooit wat rebels, maar mag zich nu een volwaardig partner van Rijkswaterstaat noemen: ‘Het is ook wel heel gaaf dat we nu zo’n rol kunnen vervullen die uiteindelijk ook een stukje maatschappelijk bijdraagt.’

De verdienmodellen van Flitsmeister bestaan uit advertising, gps-data en traffic management. De app kan ingezet worden als communicatiemateriaal om het verkeer te kunnen sturen: ‘Dat is ook het verdienmodel waar wij de grootste groei zien richting de toekomst. De verkeersproblematiek in Nederland blijft nog wel even aan.’

Duitsland staat hoog op het wensenlijstje: ‘Dat is een land waar we heel erg van dromen want daar is de potentie eindeloos als je het zo wil zeggen. Daar zijn zoveel mensen op de weg, daar kunnen we heel veel groei realiseren als we er voet aan de grond weten te krijgen.’ Of zelfsturende auto’s of partijen als Apple en Google roet in de toekomstplannen van Flitsmeister kunnen gooien, daar ligt hij weleens wakker van, maar De Vries heeft ook vertrouwen: ‘Wat heel belangrijk is is data. Wat gebeurt er over twee, drie kilometer. Ik denk dat juist in die gedachtengang, dat wij een hele belangrijke rol kunnen spelen, want wij beschikken over die data: waar voertuigen stil staan, waar ongevallen zijn gebeurd, waar files ontstaan, wanneer er een ambulance wil passeren. Daar kunnen wij denk ik onze rol wel mee zeker stellen. En aan de andere kant heb ik ook zoiets van ja, hoe gaaf is het dat we überhaupt die zorg moeten hebben, dat die partijen misschien met iets bezig zijn wat ons tot last zou kunnen zijn.’

Jorn de Vries

Jorn de Vries Tijdens zijn studieperiode wordt Jorn de Vries door twee bekenden benaderd. Zij hebben de app Flitsmeister ontwikkeld, maar hebben behoefte commerciële expertise om deze aan de man te brengen. Jorn gaat de uitdaging aan en wordt aandeelhouder in het bedrijf. Het blijkt een gouden greep, want in relatief korte tijd weet hij samen met hen de onderneming uit de bouwen tot een grote naam in Nederland.

Dit komt vooral omdat hij, net zoals in zijn middelbare schooltijd, van iets wat hij ziet méér weet te maken. Daarnaast zet hij samenwerkingen op met alle commerciële radiozenders in Nederland. De gedachte hierachter is slim: de zenders mogen de verkeersinformatie van Flitsmeister gebruiken in ruil voor naamsbekendheid. Als spreker licht de rasondernemer zijn unieke groeistrategie graag toe aan partijen die hem boeken voor een congres, seminar of ander evenement.
Lees meer over Jorn de Vries.