We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Business in of met China: wat moet je weten? Floor Nobels (Eigenaar Worklife Recruitment China) deelt 5 ondernemerslessen

Ondernemerslessen, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 28 december 2017
Voor alle ondernemers die iets met China willen doen: hier zijn vijf ondernemerslessen in 20 minuten. Floor Nobels heeft een headhunting agency in China opgezet en woonde 3,5 jaar in China. Ze richt zich op het werven van hoogopgeleide Chinezen die goed Engels spreken. Zij brengt hen in contact met westerse bedrijven, waarvan 99 procent Nederlandse bedrijven.
 
De aantrekkingskracht van China? Floor: ‘Het is een heel groot land. Een op de vijf mensen op de wereld is een Chinees. Het is de snelst groeiende consumentenmarkt. Hongkong was heel lang de toegangspoort tot China. Maar als ik kijk naar mijn klanten en de bewegingen in China, dan zijn er geen beperkingen meer. De havens zijn goed en er zijn online eigenlijk geen beperkingen meer. Als ik mensen adviseer over zakendoen in China, dan zeg ik: ga op mainland zitten, niet langer in HongKong.’
 
#1 Leer Chinees
Floor: ‘Als je het niet kunt lezen of schrijven, dan ben je compleet geïsoleerd. Realiseer je dat het dus een grote handicap is als je de taal niet spreekt. Dan moet je iemand naast je zetten die de taal heel goed spreekt of met een directe tolk werken. Als je laat zien dat je iets van de taal weet, win je respect.’
 
#2 Omring je met goede mensen en personeel
Floor: ‘Er zijn natuurlijk heel veel mensen die een klus kunnen klaren. Maar de valkuil die ik tegenkom, zijn dat veel ondernemers maar met de eerste de beste in zee gaan. Zonder echte te kijken naar de skills. Ook zijn er veel vooroordelen over Chinezen: ze kunnen geen Engels, ze zijn niet te vertrouwen en ze komen hun afspraken niet na. Maar tussen die 1.3 miljard Chinezen zit echt wel een match tussen. Je moet wat beter kijken. Er zijn veel hoogopgeleide Chinezen met ervaring met westerse kwaliteitsstandaarden. Ze zijn er, maar ze zijn niet meer zo goedkoop. Dat is vaak het idee van de ondernemers.’
 
#3 Whatsapp, Google, Facebook, YouTube: allemaal niet toegankelijk in China

Floor: ‘Mijn advies? Cold turkey over op Chinese systemen. Installeer ‘the one app that has it all’: WeChat. Dat is mijn lifesaver geweest in China. Je kan er mee vertalen, verkopen, betalen en chatten. Het is Whatsapp, PayPal, Facebook, Instagram, marktplaats, alles in één. Het is mijn acquisitiekanaal: al mijn leads komen binnen via deze app. In China communiceer je op de Chinese manier.’
 
#4 Guanxi – netwerk in China gaat anders dan in Nederland
Floor: ‘Guanxi is netwerken 2.0. Relatie is heel erg belangrijk in China. Het gaat over een veel langere termijn in China. Wij Nederlanders verwachten meteen resultaat, in China moet je een lange adem hebben. Nog een borrel, nog een fabrieksbezoek, nog een diner. (…) Het kost heel veel tijd. Je moet ontzettend geduld hebben.’
 
#5 China is een blue ocean…. Voor Chinezen
Floor: ‘Men denkt dat als je iets kunt verkopen in China, dan is het nooit meer nodig om te werken. Die tijd is wel een beetje geweest. De Chinezen zitten op hun eigen AliExpress en kunnen het heel goed zelf. Maar de Chinezen staan wel open voor unieke en kwalitatieve producten die zij zelf nog niet kunnen maken.’  

Floor Nobels

Floor Nobels ‘If you want to be successful, make someone else successful’, dat is mijn motto.' Of het nu gaat om moeilijk te werven IT developers in Nederland of moeilijk bereikbare Chinezen. Ik kan alles en iedereen werven. Intermediair plaatste mij op de nr. 1 positie´10 recruiters die jou moeten leren kennen´Ik leer jou graag kennen. Ik werk vanuit Shenzhen het Silicon Valley van China. Wat een inspirerend land is dit! 

Over mijn bedrijf:
Worklife Recruitment vervult jouw vacature snel en goed. Wij werken wereldwijd online. Onze werving en search methode is bewezen kwaliteit.

Wij werken onconventioneel & verrassend. Wij weten hoe je doeltreffende vacatureteksten schrijft, referrals activeert, latent werkzoekenden bereikt met een uitgekiende job marketing campagne. Uit honderden LinkedIn, Wechat, Weibo, Twitter, Facebook of Stackoverflow profielen benaderen we snel de beste mensen en weten we ze warm te maken voor een kennismaking met jouw bedrijf. 

Onze kandidaten hebben hun bachelor+ niveau bewezen. Zij hebben potentie, een scherpe geest en humor. Onze opdrachtgevers zijn toonaangevende organisaties als Booking.com, Capgemini, Microsoft, Irdeto, Randstad, A friend of mine, Aviko, Amphenol, Conclusion Digital, HEMA, ING, Hyundai, Mazda, Pon, Baker & McKenzie, Rabobank, UPC, VU, Aegon, Enexis en vele andere. Vertegenwoordig jij zo’n mooi merk? Laat ons het werk doen. Zo heb je niet de lasten, wel de lusten. Een samenwerking waar iedereen beter van wordt.
Lees meer over Floor Nobels.