We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Zorgen voor digitale slagkracht: 5 lessen van Bas van der Lans (technisch bureau Van Ons)

Ondernemerslessen, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 22 februari 2018
Vijf ondernemerslessen in twintig minuten. In deze aflevering Bas van der Lans van technisch bureau Van Ons en mede-auteur van het Handboek voor Digitale Slagkracht. Hij schreef dit stappenplan voor MKB’ers die online hun succes willen uitbreiden. Van der Lans: ‘Als je als directeur niet weet wat er mogelijk is ga je er niet uithalen wat erin zit.’

#1 Je site en digitale marketing zijn een medewerker

Als je de marketing of communicatie specialist binnen jouw bedrijf de opdracht geeft om ‘de website’ te doen, besef je dan dat dat een enorme opdracht is. Digitaal raakt alle facetten van je bedrijf. Als je een website als een project met kop en staart ziet, komt het niet van de grond. Voordat je lanceert weet je nog niet hoe jouw site en marketing scoort en is elke euro die je eraan uitgeeft eng. “Maak de vergelijking met een medewerker. Eerst inwerken, daarna kan deze zelfstandig resultaten behalen en daarna bouw je hem of haar uit tot een afdeling.”.

#2 Je neerleggen bij een mooi digitaal visitekaartje is killing

Een mooie site maken en die vervolgens vijf jaar laten liggen schiet niet op. Volgens Van der Lans is zijn boek is voor twee mensen geschreven: de directeur en degene die ermee aan de slag gaat: ‘Als je denkt: die site speelt geen rol in sales, dan ga je links en rechts ingehaald worden de komende jaren.'

#3 It’s not about you, out-teach your competitor

‘Ga voor een website die heel waardevol is voor jouw potentiële koper, in plaats van een compleet verhaal.’ Van der Lans benadrukt dat compleetheid niet persé een voorwaarde is. Juist een stukje informatie uit je bedrijf, wat een beetje pijnlijk is om te delen kan een waardevolle aanvulling zijn: ‘Als jij iets deelt wat echt aansluit bij iemand vóór in die salesfunnel, waar die heel erg mee geholpen is, dan zien ze jou als een expert, dan krijg je een voorkeurspositie in het geheel.’

#4 Laat je site aansluiten op alle afdelingen in je bedrijf

‘Digitaal goed doen is zo’n omvangrijk ding, kies gewoon een thema per kwartaal.’ De thema’s kunnen volgens Van der Lans komen als je een dagje naast bijvoorbeeld de receptioniste of een salespersoon binnen je bedrijf gaat zitten: ‘Ga er maar gewoon met je laptopje naast zitten en luisteren wat er gebeurt. Dat is de beste manier om ermee aan de slag te gaan.’

#5 Start met kritische vragen en de nummers, niet met een ontwerp

Als eerste vraag noemt Van der Lans wat zo’n site moet opleveren. Daaruit volgen vragen: wat levert een klant op, hoeveel moeten er aan tafel voor een eentje ja zegt, hoeveel heb je nodig om te kunnen groeien. ‘Ga op die manier terugrekenen wat je moet doen en met hoeveel mensen je in aanraking moet komen. Bedenk er een leuke tool voor. (...) Dan kun je ook gaan meten of het gelukt is.’

Bas van der Lans

Bas van der Lans “Bas van der Lans (1988) is een enthousiaste ‘Nerd’ met sterk gevoel voor commercie en creativiteit. 10 jaar geleden richte Bas met compagnon Robert van Eekhout (1986) technisch bureau Van Ons op. Met een team van 15 specialisten ontwikkelen Bas en Robert apps en platforms voor meer dan 100 klanten. Van Koffietijd tot VU en van Gay Pride tot Top 2000.

Bas schrijft momenteel het MKB Handboek voor Digitale Slagkracht. Een boek gericht op MKB’ers die offline succesvol zijn met minimaal 10 medewerkers en een omzet vanaf 1 miljoen euro. Het boek beantwoordt basale vragen zoals “Wat kost een website?” en “Hoe kies ik een bureau”. Daarnaast komt de digitale funnel voor marketing en sales uitgebreid ter sprake. Het boek verschijnt medio Q3 2017. Tot die tijd publiceer ik regelmatig fragmenten op deze website en via Twitter en Linkedin!
Lees meer over Bas van der Lans.