We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Jaarlijks sterven er wereldwijd 4,3 miljoen mensen aan ongezonde rook door het koken op open vuur. Judith Walker (African Clean Energy) pakt dat probleem aan!

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 19 april 2018
Profile - Ze is over de hele wereld opgegroeid, maar woont sinds kort weer in Nederland. Met de hele familie brengt ze in het Afrikaanse Leshoto ‘schone’ kooktoestellen op de markt met hun bedrijf African Clean Energy, als gezonder alternatief voor koken op open vuur. Judith Walker wil het onderwerp op de agenda zetten: ‘Het is vaak een beetje genegeerd omdat het een moeilijk onderwerp is, een groot probleem. Energie wordt aangepakt maar als wij energie zeggen dan denkt men electriciteit. Dat is niet zo. Ik denk echt dat thermo energy, kook-energie, een heel belangrijk onderwerp is om over te praten.’

Jaarlijks sterven er wereldwijd 4,3 miljoen mensen omdat ze ongezonde rook inademen door het koken op open vuur. De familie Walker, in Leshoto vanwege werk, zag dagelijks de rookwalm boven de huisjes en wilde hier iets tegen doen. Ze ontwikkelden de Ace1 Cookstove, waarbij maar een minimale hoeveelheid bio-brandstof nodig is en amper rook vrijkomt. Daarbij kan via zonne-energie een telefoon opgeladen worden, of een lamp branden. De fabriek in Leshoto verkoopt jaarlijks duizenden exemplaren, ook in Uganda en Cambodja zijn ze op de markt gebracht.

Besparen
Het kookstel kost 100 dollar, maar het bespaart volgens Walker zoveel dat het zichzelf snel terugverdient: ‘In Leshoto zie ik dat het gemiddeld, bij onze klanten tenminste, tussen de 25 en 90 dollar kost, per maand, voor kaarsen, mobiel opladen, brandstoffen, koken… Allemaal dingen die wij denken te kunnen vervangen voor bijna niks (...) Wij zoeken juist de klanten waar we lekker veel kunnen besparen. Ook qua tijd. Want iemand die vier uur per dag bezig is met hout sprokkelen, die tijd kunnen ze veel beter besteden aan school of werk of eigen business.’

Klant, geen zielepiet
Die hoge prijs, is dat niet geld verdienen over de rug van de arme mensen? Walker ziet dat zeker niet zo: ‘Wij vinden het belangrijk dat ik hetzelfde respect voor jou als klant heb als voor iemand anders, of je nou arm of rijk bent. Voor mij is het belangrijker dat we op die manier mensen benaderen dan dat het een soort zielepietjes zijn die helemaal niks hebben. Dan begrijp je gewoon niet wat voor mensen dat zijn. Ze zijn trots, willen graag voor iets betalen als het maar goede kwaliteit is, verwachten goede service. En ook doordat ze op lange termijn afbetalen: als ik de juiste service, maintenance of brandstof niet breng dan houden ze op met betalen en is het aan mij om die service weer goed te doen.’

Judith Walker

Judith Walker Ervaren operationeel directeur met een bewezen achtergrond van werken in de industrie voor hernieuwbare energie en milieu. Judith heeft affiniteit met duurzaamheid, ondernemerschap, strategische planning, bedrijfsontwikkeling en marketingstrategie. Haar reputatie haalt haar in: ze stond in de 'Forbes 30 under 30' en werd gekozen tot European Social Entrepreneur 2016.
Lees meer over Judith Walker.