We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Erik van Engelen (Directeur Consumenten Eneco): ‘Als je echt gelooft in duurzaamheid, dan kun je niet meegaan met korte termijn bewegingen zoals prijs’

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 29 maart 2018
Profile - Hij was negen jaar verantwoordelijk voor de consumentenafdeling van Eneco. Erik van Engelen (Directeur Consumenten Eneco) vindt het tijd om weer eens iets anders te gaan doen: ‘Eigenlijk kruipt mijn bloed nu waar het niet gaan kan. Ik heb zin om de transformatie die ik heb mogen doen bij Eneco, om die ergens anders te doen.’

In deze Profile een terugblik op zijn werk bij de energiemaatschappij. ‘Er wordt wel eens neerbuigend gedaan over de energiemarkt. Uiteindelijk is het topsport want je moet alle parameters van je marketingmix en daarbuiten goed hebben staan. Zelfs dan ben je nog niet zeker dat mensen bij je blijven. Het is een hele lastige markt.’

Eneco zette betrekkelijk vroeg in op duurzaamheid, dit in plaats van te focussen op alleen lage prijzen. Van Engelen: ‘Als je echt gelooft in duurzaamheid dan kun je niet meegaan met korte termijn bewegingen zoals prijs.’

Chaostheorie
Toen het bedrijf rigoreus overschakelde op agile werken voerde Van Engelen veel gesprekken om naar eigen zeggen ‘de nuchterheid terug te brengen’: ‘Dan zie je mensen die het systeem belangrijker maken dan de bedoeling erachter. Er is een mogelijk betere en snellere manier van samenwerking, die probeer je op te zoeken. Als er chaostheorie was bij ons, dan was die er op dat moment wel omdat mensen zeggen: ja maar dat kan toch niet meer, zo doen we het niet meer. Dat is een moment waarop je continu time-out moest doen, met z’n allen even de rust terug brengen.’

Transitie
Verandering is zijn drijfveer: ‘Je kunt mij bij het allermooiste merk neerzetten, als daar intrinsiek te weinig veranderingszin is of er hoeft niet veel veranderd te worden, dan gaat mijn hart daar minder van kloppen.’ Van Engelen tipt bedrijven in transitie om een heldere koers te varen en nuance te vinden: ‘Vermijd congressen af en toe, als het kan, of probeer die congressen op te zoeken waar je de nuance krijgt. Je krijgt allemaal hele prachtige zwart-wit uitspraken en als ik een ding geleerd heb: het is allemaal niet zwart-wit, alleen je moet wel hele dappere keuzes durven maken.’

Erik van Engelen

Erik van Engelen Erik van Engelen besloot beginnen 2018, als directeur consumenten, te vertrekken bij Eneco. Na 9 jaar energietransitie kreeg hij zin in een mooie nieuwe uitdaging. Hij ging op zoek naar een ondernemende en eindverantwoordelijke rol in een snel veranderende BtoC omgeving. Een positie in een dynamische omgeving waarin hij net zoveel impact kan maken als bij Eneco. Met als kernwoorden; digitalisering, innovatie en duurzaamheid.
Lees meer over Erik van Engelen.