We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Pablo van den Berg (Managing Director Yune): ‘Met positieve jaloezie kijk ik naar wat concurrenten maken’

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 26 april 2018
Profile - Hij studeerde communicatiewetenschap, maar spendeerde meer tijd in de montagekamer dan op de universiteit. Video’s maakte Pablo van den Berg al in 2007,  een tijd dat Facebook nog niet in Nederland bestond en YouTube nog nieuw was: ‘Wij moesten een soort van evangelie verkopen aan de hand van drie slides op Powerpoint, dat was natuurlijk heel lastig. Later heeft die term video veel meer kracht gekregen. We moesten concurreren tegen televisie en de traditionele reclame, dat was wel spannend.’

Ondertussen is Yune succesvol verkocht aan mediabedrijf Interpublic, vooral vanwege de wens om een stap verder te kunnen zetten: ‘Wat voor ons steeds belangrijker werd is toch die kennis van data en hoe je daar steeds intelligenter mee je propositie kan verstevigen. Dus niet alleen maar leuke content maken en bedenken maar het ook nog op een slimme manier uiteindelijk bij de consument krijgen.’

Hoger niveau
Yune groeide sinds de overname ruim 30%. Van den Berg: ‘Dat bewijst alleen maar dat we een goede keuze hebben gemaakt en dat we geloven dat dit ons in de nabije toekomst een hele goede positie geeft.’ De managing director gaat graag door met professionaliseren: ‘Wij zijn een soort van hoofdredacteur van een merk. Ze hebben zoveel kanalen te vullen met content en wij zitten er tussen. Iedereen blijft toch een beetje als een zender acteren en wij filteren dat. Dat spel, en de manier van handelen en de snelheid daarvan, dat doen we heel goed en dat kunnen we nog naar een veel hoger niveau brengen binnen die Mediabrands group waar we in zitten.’

Gezonde concurrentie
De concurrentie in de markt is groot, maar Van den Berg denkt dat het alleen maar gezond werkt als er meer spelers zijn: ‘Je ziet ook dat je er zelf scherper van wordt. Het krijgt steeds meer aandacht, ook bij onze klanten en je leert ook weer van anderen. Met positieve jaloezie kijk ik naar wat concurrenten maken, en dat vind ik alleen maar mooi.’ Hij weet hoe moeilijk het is om een idee te pitchen: ‘Een goed idee is lachen, maar krijg het maar eens gerealiseerd bij een klant, krijg er daar maar eens budget voor en stap drie: dan moet het ook nog een succes zijn. Dat is een waanzinnig moeilijk proces.’

Pablo van den Berg

Pablo van den Berg Pablo van den Berg heeft een Master of Science (M.Sc) in Communicatiewetenschappen en heeft ervaring in het creëren van merkcontent met een passie voor video en merken. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring in de veranderende mediawereld. Pablo werkte samen met (tv, reclame, digitale) bedrijven op dit vlak en sinds 2007 is hij eigenaar en mede-oprichter van Yune.

Yune is een contentmarketingbureau. Binnen Yune is hij managing director en verantwoordelijk voor partnerships, business development en hoofdverantwoordelijk voor alle videoprojecten. Zij creëren en produceren (digitale) video & sociale content en campagnes voor toonaangevende merken zoals Albert Heijn, Vodafone, Ziggo, de Bijenkorf, Zilveren Kruis Achmea, ProRail, NS, KPMG, funda, Delta Lloyd, Dr. Oetker, Praxis, Google en Stabilo .
Lees meer over Pablo van den Berg.