Reinier Rombouts (Oprichter Chief Storyteller en auteur Raak!): ‘Als jij zelf nooit iets vertelt dan doen anderen het wel’
Profile - Hij is van oorsprong journalist en heeft altijd veel met verhalen gehad. In zijn bedrijf Chief Storyteller valt alles voor hem samen: het maken van een verhaal en daarin bedrijven adviseren. Reinier Rombouts denkt dat het vertellen van een goed en ook persoonlijk verhaal zakelijke meerwaarde heeft: ‘Het probleem bij veel bedrijven of organisaties is vaak dat ze niet echt een verhaal vertellen, maar gewoon een boodschap zenden.’Zijn idee komt niet zomaar uit de lucht vallen. Hij schreef een boek over de kracht van het persoonlijke verhaal, gebaseerd op interviews met kopstukken uit het bedrijfsleven. Hij leerde dat al die mensen totaal verschillend zijn maar er was een gemene deler: ‘Ze durven zichzelf te zijn, durven ook hun fouten toe te geven, ze weten waar ze goed in zijn en waar ze niet goed in zijn. Ze durven hun eigen verhaal te vertellen en het op hun eigen manier te doen.’
Goed verhaal
Volgens Rombouts zit er commercieel belang in storytelling. Bijvoorbeeld omdat mensen steeds meer willen weten waar een organisatie voor staat, en er met een verhaal onderscheid van concurrenten mogelijk is: ‘Er wordt vaak gezegd: storytelling, da’s eigenlijk een slecht product maar dan komen ze met een mooi verhaal. Dat kan, maar daar geloof ik niet in, dat werkt niet. Je product, je dienst moet goed zijn en dan moet je ook een goed verhaal hebben.’
Geloofwaardigheid
‘Het is toch steeds belangrijker in deze tijd om ook zelf sturing te geven aan je eigen reputatie. Of je nu wilt of niet, over jouw merk, jouw bedrijf gaan verhalen de ronde. Als jij zelf nooit iets vertelt, dan doen anderen het wel. Nou, dan kun je het veel beter zelf doen. Wat wel handig is: je moet wel geloofwaardig zijn.’ Rombouts noemt als recent voorbeeld de leugen van Halbe Zijlstra: ‘Je liegt gewoon in de vorm van een mooi verhaal. Het komt altijd uit en vervolgens is al je geloofwaardigheid weg.’