We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Elske Doets (Eigenaar Jan Doets America Tours) vergadert niet. Wat is haar stijl van leidinggeven?

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 24 mei 2018
Elske Doets, directeur en eigenaar van Jan Doets America Tours werd zakenvrouw van het jaar 2017. ‘Een prestigieuze prijs’, aldus Doets. Haar kennis en ervaring deelt ze nu in haar project Young Lady Business Academy.
 
De titel Mrs. Canada kreeg ze al 1995, toen ze als stand-in voor zieke vader, inkopen ging doen in Canada. Aan de keukentafel is de titel verzonnen, omdat ze deze bestemming echt op de kaart heeft gezet. In diezelfde periode heeft ze tijdens haar studie rechten zichzelf de vraag gesteld of ze mensen willen gaan helpen of zelf iets wil creëren. Het is het laatste geworden, door daarna als ondernemer risico’s te gaan nemen. 
 
Wat heb je geleerd van je vader?
‘Ik doe alles anders dan hij. Mijn vader is echt een pionier en stuurde, door met name een genereratie-verschil, het bedrijf erg directief aan. Daarentegen stuur ik mijn mensen meer horizontaal aan in plaats van top-down. Zelf heb ik gekozen om elke ochtend met al mijn personeel in een kring met de dag te starten. Hierdoor zijn vergadering niet nodig. Tijdens deze ochtendsessie bespreken we de harde en zachte feiten en de kernwaarden. Naast ikzelf zijn ook verschillende managers aan het woord, met als doel de werkdag positief te beginnen. Ruimte voor negativiteit is er niet. Ik probeer elke week twee keer langs iedere werknemer te gaan, zodat zij dingen met mij kunnen delen. Ik wil geen eindbaas genoemd worden. Mijn taak als leider van de organisatie is er voor te zorgen dat alle mensen de voorwaarden hebben om te kunnen scoren, zodat ze blij zijn en lekker aan het werk kunnen. En daarbij is het mijn taak om de voorwaarden te scheppen om het bedrijf te laten groeien’, aldus Doets.
 
Succesfactoren
‘Een van de succesfactoren van ons bedrijf is de positieve benadering bij slecht nieuws. Bij bijvoorbeeld de angst bij reizigers door gebeurtenissen op 9/11, hebben we door positief te blijven toch goed gescoord. In dit specifieke geval hebben we onze klanten de geboekte reizen naar Amerika niet hoeven te annuleren, maar kosteloos kunnen uitstellen. Hierdoor hebben we veel goodwill gecreëerd en daarmee verkochten we na tien dagen alweer op een normaal niveau.’  Die positieve benadering geldt ook tijdens de crisis in 2008. ‘Vele ondernemers staken hun kop in het zand, terwijl ik juist groots ging investeren in IT. De boekingen via internet zijn mijn lifeline. In 2001, toen ik eigenaar werd, kreeg ik vrij baan om flink te investeren in technologie. Hierbij vlak in de menselijke kan nooit uit, want dit is net zo’n belangrijke succesfactor bij Jan Doets.’
 
Young Lady Business Academy
Wat is dit voor initiatief? ‘Samen met 13 topvrouwen gaan we een week lang aan jonge en ambitieuze meiden laten zien hoe je een top-carrière kan hebben, maar ook een leuke moeder kan zijn’.
 

Elske Doets

Elske Doets Elske Doets is CEO Jan Doets America Tours én 'Zakenvrouw van het jaar 2017'. Ze schreef in 2017 haar boek ‘Het lef om gelukkig te zijn‘.Voor Elske Doets is reizen haar grootste passie. Ze doet niets liever dan haar liefde voor Canada, de USA en IJsland met een volgende reis bekronen. Om daar ter plekke weer nieuwe inspiratie op te doen. Het meenemen van klanten, en medewerkers, in haar enthousiasme voor deze natuurrijke locaties, is Elske’s dagelijkse drijfveer.
Lees meer over Elske Doets.