We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Hoe ziet de toekomst van influencer marketing eruit? Emilie Tabor (Mede-oprichter IMA) aan het woord

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 14 juni 2018
Adverteren via radio of tv is hopeloos ouderwets. Een beetje merk bereikt zijn doelgroep tegenwoordig via influencers. Het Amsterdamse IMA koppelt influencers aan grote merken, zoals Starbucks, Tommy Hilfiger en Mini. Samen met een leger van twintig duizend bloggers en vloggers bereiken zij maandelijks 100.000 consumenten wereldwijd. Samen met mede-oprichtster Emilie Tabor van IMA, nemen we een kijkje in de wereld van marketing van nu.
 
Wanneer ben je een influencer?
‘Ik ben zelf niet erg actief op social media, omdat mijn vakgebied is om de influencers te vinden die heel goed bij een merk passen. Daarmee duik ik veel meer de strategische kant in. Ik focus me niet heel erg op mijn eigen kanalen. Ik volg mensen die ik inspirerend vind, dus ik word beïnvloed door influencers. Je bent een influencer wanneer je echt passie hebt voor een specifiek thema of onderwerp en dat deelt met je volgers. En dat er daarmee engagement is, omdat volgers jou inspirerend vinden. Wij noemen dat de ‘engagement-rate’, wat inhoudt: hoeveel mensen delen, liken, commenten en volgen wanneer je iets plaats’, aldus Tabor.
 
IMA

‘Acht jaar geleden zijn we gestart. Het mooie aan social media is dat iedereen een stem heeft gekregen en dat communities echte fan-groepen opzetten. Maar als je heel eerlijk bent is word of mouth marketing the oldest trick in the book. In plaats van dat de marketing vanuit het merk komt, kregen influencers een platform. Het begon met blogs, maar er kwamen steeds meer social media-kanalen bij. Bij IMA werken we vanuit de merkzijde. We zetten een gesprek op met merken en kijken wat zij graag willen, zoals een jongere doelgroep bereiken, een nieuw merk introduceren of meer naamsbekendheid krijgen. Op basis van die doelstellingen maken wij een content strategie. Vanuit dat plan zoeken wij de perfecte influencers.’  
 
Uitdaging IMA
‘We hebben een directeur aangenomen, zodat we ons meer konden gaan focussen op de dingen die we leuk vonden, zoals de internationale uitrol, meer de diepte ingaan met strategische plannen en daarmee de groei van IMA. En dat gaat lekker,’ aldus Tabor.
 
Toekomst influencers-markt
’Het wordt nog authentieker. Micro-influencers gaan veel meer de diepte in, bereiken een nichedoelgroep en er staan meer communities op.’

Emilie Tabor

Emilie Tabor Emilie Tabor (29) stampte met Influencer Marketing Agency (IMA) een succesvol influencerbedrijf uit de grond. 
Lees meer over Emilie Tabor.