We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Margot Cooijmans (Philips Foundation) over partnership met UNICEF

Thought Leaders, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 16 mei 2018
Unicef gelooft sterk in de kracht van het partnership en werkt samen met verschillende bedrijven. De Philips Foundation deelt eenzelfde gedachtegoed. Samen hebben ze wereldwijde innovatie-partnerships gesloten. De Philips Foundation, die in 2014 werd opgericht, gaat de expertise van Philips op het gebied van onderzoek, ontwerp en technologie inzetten voor oplossingen in de gezondheidszorg in achtergestelde gemeenschappen en rampgebieden. Margot Cooijmans (director Philips Foundation) aan het woord. 
 

‘Wij hebben het afgelopen jaar heel kritisch gekeken naar onze strategie. Philips is – door de afsplitsing van de Philips Lighting – een health-tech company geworden. We willen dus ook dat de foundation zich daarop richt. Dat betekent dat wij de focus hebben gelegd op het verschaffen van toegang tot de gezondheidszorg voor mensen die die toegang niet hebben. Daar zijn al onze activiteiten op gericht’, stelt Cooijmans.  
 
Samenwerking vs. Partnership
De manier van samenwerken zag er een paar jaar geleden heel anders uit dan vandaag de dag. Cooijmans: ‘Wat de Philips Foundation kan onderscheiden van een andere foundation, is dat wij de toegang hebben tot alle capaciteiten van Philips en haar innovatiekracht. De samenwerking met UNICEF is in 2014 tot stand gekomen en dat was een samenwerking – of een donatie - voor drie jaar. Die manier van samenwerken is eind 2017 afgelopen, maar het partnership is gebleven.’
 
Want na evaluatie kwam de Phlips Foundation tot de conclusie dat de samenwerking anders ingestoken moest worden. Het partnership gaat uit van het bundelen van kennis en expertise van beide partijen om innovatie op basis van gedeelde waarden te bereiken. Dat gebeurt door gebruik te maken van een wereldwijd netwerk van meer dan 190 landen. ‘UNICEF was toch gewend om op een traditionele manier in zo’n partnership te stappen. Een bedrijf geeft geld en UNICEF doet waar ze goed in is. Terwijl wij er echt van overtuigd zijn dat die samenwerking er anders uitziet. Die nieuwe manier hebben we nu ook echt samen gevonden. Door ook Philips in te laten brengen waar wij heel goed in zijn, kunnen we veel meer creativiteit en innovatie bereiken.’
 
Toegang tot goede gezondheidszorg
‘Providing access to healthcare’ zit in het hart van de missie van Philips. Impact of resultaat wordt dus aan de hand van die mission statement ‘gemeten’. Cooijmans: ‘Philips heeft de ambitie om 3 miljard leven te verbeteren tegen het jaar 2025. (…) Hoe meer mensen wij toegang kunnen verschaffen – in samenwerking met anderen – tot een betere gezondheidszorg, hoe beter wij het doen. Dat vinden wij impactvol.’
 
Nieuwsgierig geworden naar het partnership tussen de Philips Foundation en UNICEF? Kijk dan de hele aflevering met Margot Cooijmans, director van Philips Foundation, over haar visie op de manier waarop een meerjarig partnership moet worden ingestoken. 

Margot Cooijmans

Margot Cooijmans Margot Cooijmans is director bij de Philips Foundation. Ze omschrijft zichzelf met de volgende woorden: Leiderschap gericht op duurzame resultaten. Nuchter en to the point. Kan organisaties naar de volgende fase brengen. Motiveert mensen achter bedrijfsdoelen. Boegbeeldfunctie, politiek- en stakeholder-minded, visionair, inspirerend en resultaatgericht.
Lees meer over Margot Cooijmans.