We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Wat is de achilleshiel van online piraterij? Alexander Tsoutsanis (DLA Piper) in gesprek met Ronnie Overgoor

Thought Leaders, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 4 oktober 2018
Alexander Tsoutsanis (legal director bij DLA Piper) werkt samen met organisaties en merken die te maken krijgen met piraterij. Ronnie Overgoor duikt samen met Tsoutsanis in de wereld van illegale streaming. 
 
Het is gratis met een reden
‘Ik werk voor grote klanten die een probleem met piraterij hebben. Vaak speelt dat offline, maar in sommige gevallen ook online. Bij offline moet je denken aan kopiëren, zoals namaakschoenen of namaaklikeur. Bij online piraterij gaat het bijvoorbeeld om ongeautoriseerd kijken naar allerlei sportwedstrijden. Er zit wel degelijk een businessmodel achter. Primair is de content advertentie-gedreven en daarnaast wordt er malware verspreidt. Er is een gratis signaal en beeld, maar dat je vaak pas te zien krijgt als je vijf keer een advertentietje hebt weggeklikt, ook wel ‘pay per click’ genoemd. Bij elke klik gaat een paar eurocent naar degene die de illegale piraterij het internet instuurt. (…) De uitdaging ligt bij de aanbieder: hoe bereiken zij een doelgroep die oprecht in de inhoud geïnteresseerd is, maar er tegelijkertijd geen abonneegeld voor over hebben’, aldus Tsoutsanis.
 
De schade verspreidt zich als een olievlek
‘De schade van het aftappen en illegaal streamen is moeilijk te becijferen, maar verspreidt zich als een olievlek.’ Wat is het gevolg van deze illegale acties? ‘Bij sport - zoals voetbal - worden hele dure rechten betaald om wedstrijden uit de Eredivisie of Champions League uit te zenden. Dat wordt terugverdiend met advertentie-inkomsten. Op deze manier gaat er geld terug naar de voetbalbonden, waarmee geïnvesteerd wordt in breedtesport-ontwikkelingen, zoals de bouw van stadions en de verbetering van de jeugdopleiding. In het geval van piraterij lopen ze dat geld mis’, aldus Tsoutsanis.
 
Georganiseerde criminaliteit 
‘Je moet niet iedereen hetzelfde etiket opplakken, omdat niet elk individu kwade bijbedoelingen heeft. Maar het merendeel van de grote platforms zijn bedrijven en groepen die zich bewust zo inrichten, met verschillende vennootschappen in diverse landen en met betrokken intermediaire mensen, dat je zeker kan spreken van georganiseerde criminaliteit. De mensen achter goed georganiseerde internet piraterij hebben het zo ingericht dat ze inzetten op een verdeel en heers. Oftewel: de site wordt gehost in Nederland, er wordt gebruik gemaakt van een andere hostingprovider in Frankrijk en men zit ook voor een stukje in Amerika. De uitdaging van de rechthebbende is hoe je zo’n club aanpakt die in drie landen zit. Grote, internationale advocatenkantoren zijn bij uitstek gericht om een maatwerk oplossing te bieden om in meerdere landen tegelijk actie te ondernemen, zodat je de piraterij kunt aanpakken. De Europese regelgeving geeft genoeg handvaten om dit aan te pakken', aldus Tsoutsanis.
 
Nieuwsgierig geworden naar het laatste nieuws over de piraterij in de streamingswereld? Kijk dan de hele aflevering met Alexander Tsoutsanis (legal director bij DLA Piper). Deze video is tot stand gekomen in samenwerking met DLA Piper, één van de grootste zakelijke juridische dienstverleners wereldwijd.

Alexander Tsoutsanis

Alexander Tsoutsanis Alexander Tsoutsanis, Legal Director bij DLA Piper, adviseert en procedeert over alle juridische aspecten van het creëren, exploiteren en beschermen van de Intellectuele Eigendom (IE) in hun waren, diensten en bedrijf. Zijn IE praktijk omvat een breed terrein van zaken over bijv. octrooien, merken, modellen, auteursrecht, oneerlijke concurrentie en reclame-recht.

Tsoutsanis is zijn klanten ook behulpzaam bij het aangaan en oplossen van de uitdagingen in de online-wereld. Recente ervaring omvat bijvoorbeeld het starten van anti-piraterij acties tegen file-sharing websites, het voeren van een procedure over Adwords voor het Europese Hof van Justitie, het behandelen van domeinnaam geschillen en het geven van praktisch advies over de toelaatbaarheid van promotionele acties en over daaraan gerelateerde privacy aspecten.
Lees meer over Alexander Tsoutsanis.