We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Hoe zet Swapfiets in een paar jaar de traditionele fietsenmarkt op z’n kop? Dirk de Bruijn (Oprichter Swapfiets) aan het woord

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 26 juli 2018
Van Leeuwarden tot Antwerpen: het stikt plotseling van de fietsen met een felblauwe voorband. Het is geen nieuwe hipsterhype, maar het is het werk van Swapfiets, dat voor €15,- per maand fietsen least en onderhoudt. In één jaar tijd ging het bedrijf van 150 naar 50.000 klanten en opende 26 dependances in steden in Nederland, België en Duitsland.
Hoe wordt deze krankzinnige groei in goede banen geleid? Remy Ludo Gieling in gesprek met oprichter van Swapfiets: Dirk de Bruijn.

 
Abonnementsfiets
‘Bij een eigen fiets ben je altijd zelf eindverantwoordelijk voor het probleem wat je ermee krijgt. Je hebt een fiets om te kunnen fietsen en dat is precies wat wij aanbieden via een maandelijks opzegbaar abonnement van €15,-. Het is de enige fiets waar je altijd op kan rekenen. Op de dag zelf repareren we - bij een kleine reparatie – ter plekke of je krijgt een nieuwe fiets mee.  Als de fiets gestolen is betaal je een klein eigen risico van €40,-, doen we samen met de klant aangifte en heb je dezelfde dag meteen weer een nieuwe’, aldus de Bruijn.
 
Doelgroep
‘We zijn begonnen met het richten op studenten. We studeerden nog en kwamen op het idee van Swapfiets, omdat we er zelf behoeften aan hadden. We projecteerden onze eigen behoefte op een grote groep studenten en hebben het idee, waar nodig, bijgesteld. Daarna volgde een golfbeweging van mensen die ook geïnteresseerd waren in Swapfiets en zijn we inmiddels beschikbaar voor iedereen die wil fietsen in de stad.’
 
50.000 fietsen met blauwe voorband
‘Zo’n harde groei overkomt je natuurlijk niet zomaar. We zijn vanaf het begin elke dag hard aan het werk om aan hetzelfde doel te trekken. We merkte in 2016 dat we harder groeiden dan we hadden verwacht. Vanaf toen hebben we de lat steeds hoog gelegd om onszelf steeds te blijven uitdagen. We wilden zo snel mogelijk naar verschillende steden groeien.’ 
Vanwaar de blauwe band? ‘De roots liggen in Delft, dus zijn voor het Delfts Blauw gegaan. Uit nood hebben we gekozen voor alleen een blauwe voorband, doordat het te intensief en duur bleek om beide banden blauw te houden. Achteraf bleek dit een goede marketingstrategie’, aldus de Bruijn.
 
Logistieke keten
‘We zijn erg lokaal georganiseerd met lokaal een warehouse met voorraadfietsen en fietsenmakers. En in de stad proberen we overal fysieke winkellocaties neer te zetten, zodat de klant zelf langs kan komen om direct een kapotte fiets in te wisselen voor een nieuwe. De klant kan ook een afspraak maken. Dan komt er een klein autootje met een paar fietsen op het dak naar een afgesproken plek in de stad. Dit autootje pendelt steeds tussen loods en winkel met kapotte en gerepareerde fietsen. Het is een complexe operatie. Voor elke klant moeten we de capaciteit hebben om ze lokaal te kunnen bedienen. Dus we zijn erg lokaal-logistiek-intensief.’
 
Nieuwsgierig geworden naar het businessmodel, de doorgroeiambities Swapfiets en haar samenwerking met fietsenfabrikant Union? Kijk dan de hele aflevering!

Dirk de Bruijn

Dirk de Bruijn Dirk de Bruijn en zijn twee TU Delft-studievrienden zagen in 2014 een student op een gammele fiets voorbij komen, ze dachten toen: dat kan beter. Ze kwamen op het idee voor een abonnementsmodel voor fietsen.
De Bruijn richtte in januari 2015, samen met zijn compagnons, Swapfiets op. Een bedrijf waarbij klanten voor 15 euro per maand - en voor studenten 12 euro per maand - een fiets kunnen huren. Bij beschadigingen zoals een lekke band, komt het Swapfiets-team hoogstpersoonlijk langs om de fiets te repareren. Wordt 'ie gestolen, dan is de huurder 40 euro kwijt, maar wil deze van het huurcontract af, dan kan dat al binnen één maand.
Lees meer over Dirk de Bruijn.