We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Sietze Rademaker (Managing Director Epidemic Sound): ‘We zijn een muziekbedrijf dat alles net even anders doet’

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 2 augustus 2018
De muziekindustrie is de afgelopen jaren enorm veranderd. Als het aan Epidemic Sound ligt, doen zij daar nog een flinke schep bovenop. Hoe zorgt het nieuwe ecosysteem van Epidemic Sound voor een eerlijkere betaling van componist en artiest? Over deze oplossing en andere digitale muziekontwikkelingen praat Ronnie Overgoor met de directeur van Epidemic Sound Benelux en Frankrijk Sietsze Rademaker.
 
Epidemic Sound
‘We zijn een muziekbedrijf dat alles net even anders doet. Gekeken naar het verleden heb je libraries en stock-bedrijven die redelijk eenvoudige productiemuziek maken. We zijn bij Epidemic Sound ontstaan uit de frustratie van enkele tv productie eigenaren die moeite hadden met licentiëren van goede muziek. Epidemic Sound wilde het model omgooien. Ze had zoveel componisten-vrienden die niet verdienden. In plaats van dat de componisten moeten wachten tot het eind van de rit - iedere keer als er muziek gedraaid is - betaalt Epidemic Sound ze vooraf en licentiërt het rechtstreeks door naar de tv-producent. 
Deze producent heeft niks te maken met de muzikant of het label, maar alleen met Epidemic Sound. Vervolgens zijn we onze library op gaan bouwen tot 30.000 tracks. Inmiddels hebben we onze kunde verbreed naar audiovisueel, streaming en in-store. We kunnen alles met de muziek doen, omdat we er eigenaar van zijn’, aldus Rademaker.
 
Oud versus nieuw model
Veel gehoorde kritiek in de muziekindustrie: iedereen verdient geld, behalve de artiest. ‘Epidemic Sound is juist ontstaan uit deze frustratie. In eerste instantie willen we er juist voor de componist zijn. Het oude idee is dat je als muzikant een hit moet hebben. Dat is bij ons niet zo. Je maakt muziek, krijgt vooraf betaald en je weet waar je aan toe bent. Veel gestelde vraag daarbij is: ‘wat nu als die track ontploft en het wordt een hit?’ Dat risico loop je als muzikant, maar tegelijkertijd heb je nog tien andere nummers waar je wel voor betaald krijgt die geen hit zijn geworden. Mocht een hit bij ons in de library staan en wij zetten die track op een streamingsserver en die track ontploft daar, is de opbrengst 50/50.’
 
Ecosysteem 

‘Voor zowel de creators als voor de muzikanten willen we een ecosysteem creëren waarbij je niet afhankelijk bent van allerlei publishers, labels en copyright-organisaties.  Voor de componisten zorgt dit voor een regelmatige inkomstenbron waar ze op kunnen vertrouwen. Er is nog een massa aan componisten die gematched moeten kunnen worden aan de massa video. Zeker bij de verwachting dat video over drie jaar ongeveer 80% van het internetverkeer zal betekenen’, aldus Rademaker.
 
Nieuwsgierig geworden naar de doorgroeiambities van Epidemic Sound en het carrièrepad van Sietze Rademakers? Kijk dan de hele aflevering!

Sietze Rademaker

Sietze Rademaker Sietze Rademaker is managing director van Epidemic Sound. De Zweedse startup breidt rap uit in Europa. Rademaker heeft meer dan 10 jaar ervaring in de wereld van muziek en tech. Hij werkte voorheen bij bedrijven als Vice, XITE, Spotify en MassiveMusic.
 
Lees meer over Sietze Rademaker.