We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Hoe wint een bedrijf jaar na jaar de prijs voor best groeiende onderneming? Casper Bannet (Aethon) aan het woord

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 23 augustus 2018
Hij zat te wachten in de wachtkamer van een groot advocatenkantoor voor een gesprek om te worden aangenomen als stagiair. Het vloog hem zo naar de strot, dat hij ter plekke besloot om ondernemer te worden. Dat bleek een slimme zet, want als oprichter van Aethon heeft hij de afgelopen vijf jaar de Gouden Gazelle voor de snelst groeiende onderneming in Nederland in de wacht gesleept. Paul van Riessen in gesprek met oprichter van uitzendbureau Aethon: Casper Bannet.
 
€650 startkapitaal
Na de ervaring van het advocatenkantoor ging Bannet naar zijn moeder en leende €650. ‘Ik zei tegen mijn moeder dat ik wat wilde gaan doen en kreeg €650 van haar mee. Ik heb een paar kaartjes, een brochure en een website laten maken.’ Bannet begon zijn uitzendbureau met chauffeursdiensten. Gelukkig zat ik met arbeidsbemiddeling in een businessmodel wanneer er niks geleverd wordt er ook geen kosten zijn. Ik heb daardoor geen grote investeringen hoeven doen.’ Op zijn website blufte hij dat hij 600 chauffeurs in dienst had, terwijl hij in zijn eentje rondreed. ‘Het ging in het begin zo hard dat we al snel vrij veel mensen hadden. En of het er nou dertig zijn of 600, als je maar kan leveren’, aldus Bannet.
 
Uitbreiding
Na een stevige groei binnen de chauffeursdiensten behoren de overheid, verschillende zorgorganisaties en woningcorporaties al een ruime tijd tot de vaste klanten van Aethon. Op dit moment is Bannet het aantal vestigingen aan het uitbreiden. ‘Ik wil kleiner organiseren, zodat onze teams hechter worden, met eigen doelen en culturen, waardoor er kracht ontstaat. We halen hele goede mensen uit de andere kant van het land, maar we hadden er geen plek voor. Wanneer iemand maar één keer in de twee weken naar het hoofdkantoor komt en dan contact heeft met het team, is dat te weinig. Deze talentvolle mensen besloten bij een organisatie te gaan werken, dichter bij huis.’
 
Prijzen
In 2018 valt Casper Bannet weer in de prijzen. ‘We zitten in de goede hoek, spreken de juiste doelgroep aan, er heerst een wil om vooruit te gaan en we hebben met z’n allen duidelijk voor ogen waar we het voor doen. Het heilige doel is dat wij er steeds voor zorgen dat we een substantieel verschil maken voor de pijnen die er in de markt zijn. En dat we onszelf kunnen aankijken en beseffen: ‘dat hebben we toch maar gedaan’. Om het tastbaarder te maken: het doel is dat we in 2021 minimaal 10.000 man aan het werk willen hebben. Dan zijn we er eigenlijk nog niet, want de tekorten zijn veel en veel te groot’, aldus Bannet. 
 
Nieuwsgierig geworden naar Casper Bannet’s visie op nee-verkoop, verhalen over zijn winnaarsmentaliteit en zijn tips voor startende ondernemers? Kijk dan de hele aflevering!

Casper Bannet

Casper Bannet Casper Bannet is CEO en oprichter van uitzendbureau Aethon. Eind 2017 werd hij voor de tweede keer gekozen tot Uitzendondernemer van het Jaar. Bannet komt uit een muzikantenfamilie. Zijn grootvader was de legendarische Johnny Bannet, trompettist bij de Nederlandse big band The Skymasters en begeleider van onder andere The Four Tops, Toots Thielemans, Tom Jones en The BeeGees. Hij begon ooit op een zolderkamertje met een startbedrag van 650 euro, geleend van zijn moeder. Inmiddels draait de ceo van uitzender en detacheerder Aethon €43 miljoen omzet per jaar.
 
Lees meer over Casper Bannet.