We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Een Netflix voor een gezonder en vitaler leven: hoe werkt dat?

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 11 oktober 2018
Het platform FoodFirst Network presenteert zich als de Netflix voor een gezonder en vitaler leven. Het is het initiatief van Jan Dekker en Meester-kok Rudolph van Veen. Wordt er al net zoveel geld verdiend als bij Netflix, of is dat niet hetgeen wat de initiatiefnemers drijft? Ronnie Overgoor in gesprek met een van de twee oprichters: Jan Dekker.
 
Waarom Foodfirst Network?
‘De samenleving wordt zieker. We zijn op zoek naar preventie, maar we doen er zo weinig aan. Er moet nu echt iets gaan gebeuren en dat heeft mij op dit spoor gezet. Het platform is er voor iedereen die ziek of gezond is. We moeten anders kijken naar onze leefstijl en hier winst uit halen, dat was mijn belangrijkste motivatie om met FoodFirst Network te starten.’
 
Publieke taak
‘De publieke omroep vult de publieke taak niet goed in. Ik heb jaren geleden al aangegeven dat zij meer moeten doen aan kookonderwijs. De Keuringsdienst van Waarde doet goed werk, maar dat is niet genoeg.’ Zou je met jouw platform de publieke omroep op willen? Traditionele televisie heeft het zwaar en met een digitaal platform en social media is simpel een groot bereik opbouwt. Naast bereik wil ik vooral raken: mensen écht motiveren en intrinsieke content maken waar men iets aan heeft,’ aldus Dekker.
 
Onbewust ongezond
‘We zien heel veel zieke mensen rondlopen. Te dik, hartfalen en bijvoorbeeld darmproblemen. We eten te weinig onbewerkt, gezond en vers eten. We mogen best een taartje, een ijsje een wijntje. Wij zeggen altijd: 20% bewust ongezond genieten. Voel je niet schuldig!’
 
Geen reclame
‘Bij FoodFirst Network stellen we onszelf de vraag: hoe kunnen we zo goed mogelijk leefstijl in een zo breed mogelijk perspectief neerzetten? We hebben een Netflix-model: we kiezen ervoor dat er geen enkele reclame, pop-up en banner in beeld komt. Hierdoor is er geen invloed van de voedingsmiddelenindustrie en farmacie binnen ons platform. Deze beide industrieën zijn veelal bezig met het verkopen van ongezonde dingen. Het wordt tijd dat we het eerlijke verhaal gaan vertellen. Ik ben met allerlei specialisten in contact gekomen die achter ons platform staan waarbij eerst naar voeding gekeken wordt en daarna pas naar medicatie. Het streven is dan ook ‘niet nog een pil erbij, maar juist een er af.’ Ik heb altijd gezegd dat ik met mijn missie doorga tot mijn dood. Ik word honderd, dus een pensioen zit er niet in’, aldus Dekker.
 
Nieuwsgierig geworden naar de ontwikkelingen van FoodFirst Network, haar verdienmodel en de missie van Jan Dekker? Kijk dan de hele aflevering!
 

Jan Dekker

Jan Dekker Jan Dekker is oprichter en managing director van FoodFirst Network, het onafhankelijke online videoplatform voor een gezonde leefstijl. Dekker heeft met FoodFirst Network als missie: Nederland gezonder maken en biedt daarom een tool aan om werknemers 24/7 te stimuleren tot een gezondere leefstijl. Dekker is ook oprichter van het FoodLifeStyle platform 24Kitchen.
Lees meer over Jan Dekker.