We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Hans Ober (CEO & co-founder TicketSwap) over het succes van TicketSwap: 'Het uitbuiten van fans is niet oké'

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 8 november 2018
Een concertkaartje of festivalticket verkopen was altijd ontzettend lastig, totdat TicketSwap in ons leven kwam. In 20 landen verkopen 3 miljoen mensen inmiddels tweedehands kaartjes voor evenementen via de onderneming van Hans Ober, Ruud Kamphuis en Frank Roor. Hoe heeft TicketSwap een einde gemaakt aan de woekerprijzen van tweedehands tickets? In gesprek met CEO Hans Ober.
 
In zes jaar tijd bouwde Ober zijn bedrijf uit tot een internationaal succes. Het is vijf jaar geleden ontstaan uit Obers eigen frustratie over de onbetrouwbare wereld van tweedehandskaarten. ‘TicketSwap is een platform waar je veilig en eerlijk tweedehands kaartjes aan elkaar kunt verkopen: fan2fan. Wij kopen geen kaartjes en we hanteren een eerlijke prijs: de maximale prijs  hebben we op 20 procent bovenop de oorspronkelijke prijs vastgesteld.’
 
Woekerprijzen & Secure Swap
Als je je verdiept in de schimmige wereld van de verkoop van tweedehands tickets kom je veel oneerlijke partijen tegen. ‘Op verschillende platforms kun je je tickets nog voor onbeperkte prijzen doorverkopen en dat wordt in Europa eigenlijk niet gehanteerd. Vooral in Engeland lopen er veel rechtszaken die daarover gaan. (…) Veel artiesten en eventorganisaties kiezen ervoor om hun kaarten betaalbaar te houden en willen het niet maximaliseren.’
 
In principe is Ticketswap een van de veiliger manieren om tweedehands tickets te kopen. Met het Secure Swap-systeem wordt de barcode van het verkochte ticket ongeldig gemaakt en vervangen door een nieuwe barcode. Zo weet je zeker dat je een uniek ticket in handen hebt. ‘Je ziet aan ons succes dat er een enorme vraag is vanuit fans om kaartjes door te kunnen verkopen. Wij hebben allerlei ticket-bedrijven aan ons Secure Swap systeem gekoppeld en dat is een veilig en gesloten ecosysteem.’
 
6 jaar, 80 man personeel, actief in 20 landen
TicketSwap heeft veel gebruikers, maar hoe staan de cijfers ervoor? ‘We hebben als doelstelling om te verdubbelen, maar naarmate je groter wordt, wordt het lastiger om te verdubbelen. (…) Het grootste deel van die groei komt veruit uit het buitenland.’
 
‘Ik weet van alles een beetje en probeer met alle teams mee te lopen. Ik heb een andere kijk op zaken dan mensen die er de hele dag mee bezig zijn. Ik weet echt wel hoe onze database in elkaar zit, maar ik kan niet programmeren bijvoorbeeld. Ik heb uit pure noodzaak MySQL moeten leren, zodat ik de eerste statistieken uit de database kon halen.’

Hans Ober

Hans Ober Hans Ober is CEO en Co-founder van TicketSwap. Wie een concertkaartje heeft gekocht, maar er geen gebruik van maakt, kan dit online via TicketSwap verkopen. Door de koppeling met Facebook weten koper en verkoper met wie ze te maken hebben, gesteund door extra beoordelingsmogelijkheden vanuit TicketSwap. Om woekerprijzen te voorkomen, kan een kaartje voor maximaal 120 procent van de originele prijs verkocht worden. Waarover TicketSwap een fee van 5 procent rekent aan koper en verkoper.
Lees meer over Hans Ober.