We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Ivo Roefs (voorzitter Dutch Digital Agencies): 'de meest succesvolle merken hebben een lange termijn visie en houden koers.'

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 18 oktober 2018
Hij werkte als co-CEO van DDB & Tribal, nu is hij voorzitter van Dutch Digital Agencies (DDA). Wat is zijn visie over de ontwikkelingen in de reclamewereld? En waar wil hij zich als voorzitter van de branchevereniging en kennisplatform DDA de komende tijd vooral op richten? We spraken met Ivo Roefs. 
 
Beïnvloeden 
 ‘Het belangrijkste van de fusie was dat we ervoor zorgden dat we cultureel vlak één bureau zouden creëren, waar beide partijen zich even belangrijk voelen. Daar hebben we op ingezet en dat is ook de reden hoe we destijds het co-CEO-schap hebben bedacht. Met het doel ervoor te zorgen dat beide partijen intern het gevoel hadden dat ze even belangrijk waren. De bureaus werkten ieder op een eigen manier. De een deed dat meer uit storytelling perspectief en ander vanuit digitaal perspectief. Beide elementen zijn heel hard nodig om de mensen te kunnen beïnvloeden’, aldus Roefs.
 
Theoretisch en innovatief
 ‘Ik vind dat strategie te theoretisch is geworden binnen de bureauwereld. We krijgen te weinig tijd om eropuit te gaan en zijn te weinig bezig met focusgroepen. Dat zijn elementen die ik zou willen versterken wanneer ik nu een nieuw bureau zou starten. We zijn met zijn allen veel te veel achter digitale trends aan het aanhollen. Het lijkt een soort ratrace te zijn wie als eerste met een nieuw techniekje het nieuwste creatieve idee bedenkt. En dat wordt in onze industrie beloont met de titel; het meest innovatieve bureau. Terwijl het in de basis nog steeds gaat om de verkoop van zoveel mogelijk spullen of diensten. Het accent ligt te veel op innovatie terwijl het op goede creatieve ideeën zou moet liggen.’ 
 
Consistentie
 ‘Een negatieve ontwikkeling is de enorme korte termijn focus.Ik vind het jammer dat merken niet meer in de raad van bestuur of in directies vertegenwoordigd worden. Een merk is geen communicatie vehicle, maar een vereenvoudigde boodschap waar het hele bedrijf voor staat, de hele organisatie energie uit krijgt en waar het richting aan geeft. De meest succesvolle merken hebben een lange termijnvisie en houden koers. Dat zijn we teveel kwijtgeraakt’, aldus Roefs.
 
Nieuwsgierig geworden naar de ontwikkelingen in de reclamewereld en de visie van Ivo Roefs hierover? Kijk de hele aflevering! 
 

 

Ivo Roefs

Ivo Roefs Ivo Roefs is voorzitter van DDA (Dutch Digital Agencies). DDA verbindt sinds 2002 de meest toonaangevende digitale bureaus die Nederland rijk is. Roefs werkte 16 jaar bij DDB & Tribal, waarvan hij tien jaar leiding gaf aan de Amsterdamse vestiging. 
Lees meer over Ivo Roefs.