We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Ron Beckers (Joe Merino): ‘De meeste mannen zijn niet geïnteresseerd in de laatste mode’

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 28 maart 2019
Wie denkt dat je persé jong moet zijn om een start-up te beginnen, heeft het mis. In een nieuwe aflevering gaat Paul van Riessen in gesprek met Ron Beckers, mede-oprichter van Joe Merino. Hij was 49 toen hij met het modemerk voor mannen startte. Is het ingewikkelder om een start-up op te richten als je op een zekere leeftijd bent?
 
Start-up
‘In mijn leven heb ik verschillende bedrijven gehad en alles wat ik geleerd heb kwam goed van pas op mijn 49ste. Ik was moedig en tegelijkertijd voorzichtig genoeg om op dat moment de juiste beslissing te maken. Ik heb een aantal jaren een familie-modebedrijf gehad wat een tijd kwakkelde. Op dat moment was ik niet moedig genoeg om de stekker eruit te trekken. Voor the wrong reasonsben ik te lang doorgegaan. Op een bepaald kwam er iemand langs die bereid was om het voor te zetten. Daar heb ik geen cent voor gekregen, maar het was een enorme opluchting en ik kreeg de kans om opnieuw te beginnen. In eerste instantie ben ik vanuit huis gaan werken, maar daar werd ik teveel afgeleid. Mijn huidige compagnon ben ik tegengekomen in een anti-kraakpand met verschillende jonge bedrijfjes. Dat was een heerlijke omgeving aan de rand van Amsterdam. Mijn compagnon en ik hebben dezelfde achtergrond: we hebben beide aan Nyenrode gestudeerd en zaten in eenzelfde levensfase. Na een tijdje ontstond Joe Merino.’ 
 
Truien
‘We runnen een goed lopend bedrijf en krijgen vaak het compliment dat we een geniaal idee hebben. Toen we startten was men juist erg kritisch. Er waren al genoeg truien en waarom zou men bij ons truien moeten kopen? Ik heb door mijn ervaring in de kledingwereld gezien hoe het niet moet. Er blijft heel veel hangen in de tussenhandel. Truien gingen de fabriek uit voor twintig dollar en eindigde soms voor tweehonderd dollar in de winkel. Het was mijn eerste motivatie om daar iets aan te doen. Met mijn kennis over kledingfabrieken en contacten met bijvoorbeeld de juiste garenleveranciers wist ik dat het anders kon. Een man is niet geïnteresseerd in de laatste mode, maar gaat voor goede kwaliteit en is bereid daar een redelijke prijs voor te betalen. Hij wil een trui die deugt en als hij een nieuwe koopt moet de trui precies hetzelfde zijn’ aldus Beckers.
 
Benieuwd naar de ontwikkelingen van Joe Merino en de ambities van Ron Beckers? Kijk de hele aflevering!
 

Ron Beckers

Ron Beckers Ron Beckers (1961) is mede-oprichter van Joe Merino. Hij heeft het bedrijf opgericht samen met Marc Sijtstra. Zij ontmoetten elkaar in een anti-kraak kantoor in Amsterdam Schinkel, een klassieke start-up omgeving. Hun gedeelde verleden op de Business University Nyenrode bleek een goede basis om samen aan een nieuw avontuur te beginnen. Ron had jarenlange ervaring in de textiel met zijn eigen modemerk Bellissima. In 2011 startten ze Joe Merino. Zij hebben het bedrijf letterlijk vanaf de draad zelf opgebouwd, de eerste levering zelf opgehaald op Schiphol, de eerste truien in een café aan vrienden verkocht. Daarna hebben ze hun bedrijf met veel plezier iedere dag een beetje verbeterd met dezelfde gedachte: het voor mannen makkelijker te maken om er goed uit te zien.
Lees meer over Ron Beckers.