We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Evelien Hölsken (Free a Girl): ‘Mensen denken dat we maar wat doen in de non-profit sector, maar we zijn hardcore ondernemers’

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 14 februari 2019
Het is Free a Girl de afgelopen tien jaar gelukt om meer dan 4500 jonge meisjes te bevrijden die gedwongen worden tot prostitutie. Naast de bevrijdingen wordt er keihard gewerkt aan preventie, het aanpakken van straffeloosheid, lobby & advocacy, rehabilitatie en de re-integratie van deze meisjes. Ieder jaar organiseert Free a Girl de landelijke Lock Me Up-actieweek (van 13-19 mei 2019) waar talloze BN’ers hun steentje aan bijdragen. Hoe runt Evelien Hölsken deze non-profit organisatie?
 
Voor de Lock Me Up-actie worden mensen symbolisch opgesloten in een hokje van twee vierkante meter, gedurende 12 uur op een locatie in het land. Het doel is om 1 miljoen op te halen in de actieweek. ‘Mensen denken dat we maar wat doen. In het verleden hebben allerlei mensen ons goedbedoelde adviezen willen geven. Maar we zijn gewoon een bedrijf en weten echt wel waar we mee bezig zijn. Alleen de winst die wij maken gaat naar projectpartners, maar verder ben je heel erg commercieel bezig. Het is best wel ingewikkeld, want je kunt heel weinig concreet teruggeven. Dat is voor ons een uitdaging’, aldus Hölsken.
 
‘We zijn hardcore ondernemers’ 
Een beleidsplan, een orgaan dat toezicht houdt op de stichting en een transparante boekhouding: er zijn veel eisen om het ANBI-keurmerk te mogen uitdragen. De verhouding tussen kosten en opbrengst moet in verhouding zijn. ‘Daarnaast moet je donateurs en sponsoren tevreden houden, zodat je ze volgend jaar ook aan boord hebt. Dat is echt een challenge. (…) Wij spreken in de sector echt van collega’s als het andere non-profit organisaties betreft, maar in praktijk zijn het natuurlijk gewoon concurrenten.’
 
Lock Me Up-actie
Free a Girl is in Nederland vooral bekend geworden door de bekende Lock Me Up-actie waar BN’ers aan meedoen. ‘Die actie is dit jaar uitgegroeid tot 40 locaties, waar 400 mensen aan meedoen. Het streven is om een miljoen euro op te halen. Dit is voor ons de grootste actie waar we de meeste tijd in investeren’, aldus Hölsken.
 
Benieuwd geworden naar het verhaal achter Free a Girl? Kijk de hele aflevering met Evelien Hölsken. 
 
 

Evelien Hölsken

Evelien Hölsken Evelien is founder en CEO van Free A Girl. Ze heeft meer dan 20 jaar ervaring binnen het bedrijfsleven en ontwikkelingsorganisaties. Zij heeft een heldere visie maar is ook vooral een doener. Zij ziet overal kansen om te groeien en is vastbesloten om Free a Girl ook internationaal de komende jaren op de kaart te zetten. Haar specialisaties zijn: new business, fondsenwerving, projectbeheer en netwerken.

Hölsken is onder meer vijf jaar bij Plan Nederland als fondsenwerver en projectcoördinator Azië werkzaam geweest.
Lees meer over Evelien Hölsken.