We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Social media voor ondernemers: benut jij alle voordelen? Vijf ondernemerslessen van Marjolein Bongers (eigenaar House of Social Media)

Ondernemerslessen, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 11 april 2019
Is social media the holy grailvoor ondernemers? Marjolein Bongers (eigenaar House of Social Media) vindt van wel. De ervaren social media-expert stelt dat LinkedIn hét platform voor ondernemers is. Wat zijn de do’s en don’ts voor social media? In deze aflevering 5 ondernemerslessen over het gebruik van LinkedIn. 
 
#1 Luisteren is de meest krachtige tool in het leven, ook op LinkedIn

Bongers: ‘Bedrijven plaatsen vaak veel content over zichzelf, maar vergeten vaak te luisteren. Actief luisteren, is het reageren op content van andere bedrijven. Dit werkt beter om je netwerk uit te bouwen, dan alleen te zenden. Er gaat soms veel tijd inzitten, maar zoek tijd in de verloren uurtjes, als je bijvoorbeeld aan het wachten bent op een afspraak.’
 
#2 Kennis is macht, kennis delen is kracht
‘Bij LinkedIn draait het volledig om het delen van kennis. Het delen van reclame-uitingen wordt niet gewaardeerd. Als bedrijf moet je bij het delen van content iets van waarde toevoegen. Je hoeft niet alle kennis uit je bedrijf te delen, maar slechts een deel. De boodschap is niet commercieel, maar het levert op termijn nieuwe klanten op.’
 
#3 Maak van je medewerkers merkambassadeurs
‘Het is harstikke mooi als medewerkers op netwerkborrels of familiefeestjes positief over jouw bedrijf praten. Het wordt nog mooier als ze dat ook online doen, door bijvoorbeeld kennis over te dragen. Enerzijds geef je jouw bedrijf een gezicht. Anderzijds vertrouwt 83 procent van de mensen berichten van individuen, terwijl maar 33 procent berichten van bedrijven vertrouwt. 
Wij zien gemiddeld per dag tussen de 1500 en de 5000 reclame-uitingen en logo’s voorbijkomen, waardoor we reclameblind zijn geworden. Je scrolt een logo vaker voorbij. Als een persoon iets over de organisatie deelt is het een bericht van een medewerker in plaats van het bedrijf zelf. We zijn geneigd om beter te luisteren naar individuen, dan wanneer een bericht rechtstreeks door een bedrijf wordt gedeeld’, aldus Bongers.  
 
Ondernemerslessen 4 & 5 & …
Ben je benieuwd naar de andere ondernemerslessen van Marjolein Bongers? Check dan de hele aflevering met deze enthousiaste social media-expert.
 

Marjolein Bongers

Marjolein Bongers Marjolein Bongers is spreker, social media strateeg, LinkedIn Trainer en eigenaresse van House of Social Media. Ze zet haar commerciële internetervaring en gedegen kennis van de diverse social-platformen in om bedrijven te ondersteunen en te adviseren op het gebied van social media. 
Lees meer over Marjolein Bongers.