We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Martijn van der Hoeden (Founder No Monkey Business): ‘Vrije tijd heb je alleen als je werkt’

Thought Leaders, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 22 maart 2019
Deze video is gemaakt in samenwerking met ABN Amro en MeesPierson

Voor de serie ‘Is er leven na de zaak?’ spreken we met en over ondernemers die hun bedrijf hebben verkocht. Over alle ups en downs en zaken die ze de volgende keer anders zouden doen. In deze aflevering gaan we in gesprek met Martijn van der Hoeden (Founder No Monkey Business). Hij startte zijn bedrijf Assistance Software toen hij achttien jaar oud was en bouwde het uit tot een internationale onderneming. Waarom verkocht hij zijn bedrijf?

Assistance Software

In 1990 startte Van der Hoeden met ondernemen. Als achttienjarige richtte hij Assistance Software op. ‘In die tijd had niemand interesse in maatwerksoftware, dus maakte ik afspraken op basis van ‘no cure, no pay’. Er was nog geen internet en ik had geen budget om een reclamebureau in te schakelen. Ik heb de Gouden Gids gepakt en ben gaan bellen. Na zes maanden te zijn afgewezen, heb ik mijn eerste klus gedaan voor een drukkerij in de Jordaan. Na verschillende maatwerkpakketen te hebben gemaakt voor diverse MKB-ondernemers, zijn we ons vanaf 1993 gaan richten op de architecten- en ingenieursbranche. In 2000 zijn we ons op de bredere, zakelijke dienstverlening gaan richten, zoals consultancybureaus, IT- en softwarebedrijven’, aldus Van der Hoeden.

Internationalisering

Na het binnenhalen van grote nationale klanten, wilde Van der Hoeden zijn volgende droom verwezenlijken: internationaliseren. Hoe heeft hij dit aangepakt? ‘In 2008 heb ik mijn eerste studiereis naar Amerika gemaakt. Daar heb ik beurzen bezocht om te kijken wat er aan software te bieden was. Toen dacht ik: wat wij doen is vele malen beter. We zijn daar goed gaan investeren, zijn een Amerikaans bedrijf gestart en Microsoft-partner geworden. Vanaf 2011 heb ik zes maanden door Amerika gereisd om bedrijven te overtuigen om reseller te worden van ons product. Daarna verkochten 250 resellers all over the world ons product. Zij deden de implementatie en wij waren vanuit Nederland het creatieve brein.’

Overname

Hoe zag de verkoop eruit? ‘Een koper denkt vanuit groeipotentieel. Zet je je bedrijf te koop wanneer het niet meer kan groeien, ben je te laat. Na het succes in Amerika wilden we verder groeien in andere landen. We konden dat niet financieren vanuit onze cashflow, ondanks dat we flinke winsten maakten. In Unit4 zagen we een goede partner, omdat zij al met tweehonderd sales-mensen in 25 landen actief waren. Na het eerste gesprek is de overname snel gegaan. Als global director van Unit4 zat ik meer in een managementrol dan een ondernemersrol. Ik werd in die nieuwe rol niet gelukkig’, aldus Van der Hoeden.

No Monkey Business

Een ondernemer ziet overal kansen en mogelijkheden. ‘Toen ik bij Unit4 wegging, ben ik het bedrijf No Monkey Business gestart. Wij helpen ondernemers om hun reis te maken naar een exit. We hebben hier het 4 Step Exit Program voor ontwikkeld. Het doel hiervan is om te bepalen aan welke knoppen er gedraaid moeten worden om het bedrijf veel meer waard te maken. Bedrijven worden vaak verkocht met wat er nu is, maar veel minder met wat er kan komen. Ik denk dat een bedrijf veel beter verkocht wordt aan de hand van het groeipotentieel.’

Vermogen

Wat doen vermogende ondernemers met hun geld? ‘Ik heb in onroerend goed geïnvesteerd, maar ik ben geen pandjesbaas. Dat is echt niets voor mij. Een ander deel van mijn vermogen staat op de beurs. Ik heb er eigenlijk niets mee, maar ik heb toch een som geld gereserveerd om offensief mee te beleggen. Overigens denk ik dat ik bij het opbouwen van een bedrijf na drie jaar meer rendement behaal dan via de aandelen van de beurs’, aldus Van der Hoeden.

Martijn van der Hoeden

Martijn van der Hoeden Martijn van der Hoeden was achttien jaar oud toen hij Assistance Software oprichtte, een bedrijf die software ontwikkelde voor architecten en ingenieursbureau's. Uiteindelijk heeft hij er een International Microsoft ISV met meer dan 250 reseller in 25 landen en 35.000+ users van gemaakt en vestigingen in NL en Amerika, waarna hij het verkocht aan UNIT4.
Na de verkoop startte hij No Monkey Business op, waarmee hij bedrijven ondersteunt bij groei en verkoop.
Lees meer over Martijn van der Hoeden.