We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Tim van der Meer (Marktlink): ‘De uiteindelijke koper is niet altijd de hoogste bieder’

Thought Leaders, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 28 maart 2019
Voor de serie ‘Is er leven na de zaak?’ spreken we met en over ondernemers die hun bedrijf hebben verkocht. Over alle ups en downs en zaken die ze de volgende keer anders zouden doen. In deze aflevering gaan we in gesprek met Tim van der Meer (partner Marktlink). Dagelijks adviseert hij ondernemers over de verkoop van hun bedrijf. Wat is zijn belangrijkste advies?

Van koffie tot champagne

Marktlink zit iedere dag aan tafel met ondernemers van formaat. Hoe ziet zo’n gesprek eruit? ‘Er komen bij ons ondernemers binnen met duidelijke vragen. Ze zijn klaar voor de verkoop van hun bedrijf. We analyseren de onderneming, stellen een informatiememorandum op en brengen de markt in kaart met potentiële kopers. Daarna gaan we de markt op om de onderhandelingen met potentiele kopers te starten. Van kennismaking tot notaris - van koffie tot champagne – is een traject van zes tot acht maanden. Wij werken meestal met een success fee afhankelijk van de uiteindelijke dealwaarde. Daarnaast rekenen we, gedurende het traject, een retainer fee om commitment te krijgen’, aldus Van der Meer.

Verkoper

Als je dag in dag uit gesprekken voert over de verkoop van bedrijven, leer je de verkopende partijen te onderscheiden. ‘Er zijn drie type verkopers. Allereerst, familieovernames zonder opvolger. De tweede groep bestaat uit verkopers die de onderneming verkopen vanwege hun leeftijd. De derde en grootste groep bestaat uit verkopende ondernemers in de leeftijd 45 tot 50 jaar oud die twintig jaar actief zijn geweest bij een bedrijf. Ze willen hun zaak verkopen en nog één keer gasgeven. Er wordt vaak gekozen voor een pre-exit, waarbij een deel van hun bedrijf verkocht wordt aan investeerders. We werken samen met de ondernemer naar een definitieve overname.’

Gut feeling versus geld

De hoogte van het bod is natuurlijk belangrijk, maar toch blijkt de uiteindelijke koper vaak niet de hoogste bieder te zijn. Hoe zit dit? ‘De keuze van de verkoper hangt af van vertrouwen en zijn of haar beeld over hoe het bedrijf er bij een potentiële koper in de nabije toekomst uitziet. Er zijn veel ondernemers die hun geld op een spaarrekening zetten en niets met hun vermogen doen. Andere ondernemers gaan daarentegen net zo ondernemend met hun geld om als met hun bedrijf. Het durven spreiden, geduldig omgaan met de aanwas van het vermogen en passief beleggen vinden sommige ondernemers lastig. We zien vaak dat men met een deel van het vermogen tóch weer gaat ondernemen. Hoewel de droom om te stoppen er was - om te genieten van het leven - komen veel ondernemers erachter dat ze juist gelukkig worden van ondernemen. Ondernemer ben en blijf je’, aldus van der Meer.

Nieuwsgierig geworden wat er komt kijken bij een verkooptraject? Kijk de hele aflevering!

Dit interview, uit de serie ‘Leven na de zaak’, werd je aangeboden door ABN AMRO MeesPierson in samenwerking met 7DTV.

Tim van der Meer

Tim van der Meer Tim van der Meer studeerde Bedrijfskunde aan de Business Universiteit Nyenrode en trad in 2002 in dienst bij Marktlink. Als respectievelijk consultant, manager, partner en kantoorleider van de vestiging Amsterdam is Tim inmiddels betrokken geweest bij vele tientallen aan- en verkooptransacties.
Lees meer over Tim van der Meer.