We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

'We kennen het algoritme door en door' | Mandy van der Wal (TMG) | 7DTV & 5PM

The Future Of YouTube, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 10 oktober 2019
Voor de serie ‘The future of YouTube’ slaat 7DTV de handen ineen met 5PM, hét Youtube-bureau van Nederland. We trappen de serie af met Mandy van der Wal, directeur video & platforms van Telegraaf Media Groep (TMG). 

Bekijk ook de website van 5PM op:

‘We produceren ongeveer 50 tot 60 video’s per dag voor onze eigen platforms, bijvoorbeeld voor Telegraaf of Metro. De ambitie is om op het einde van het jaar 90 video’s per dag te produceren. Het team bestaat ongeveer uit dertig man: van presentatoren tot editors. Twee jaar geleden zijn we overgestapt op een centrale productie-unit, voorheen had elk merk zijn eigen videoredactie. Om effectief te kunnen zijn en goed te kunnen monitoren hebben we dat gecentraliseerd. Voor al onze nieuwsmerken hebben we ongeveer dertig tot veertig miljoen views per maand en voor de totale groep hebben we er 220 miljoen.’

Samenwerking 5PM
‘Anderhalf jaar geleden kwam ik in contact met Jelmer Wind, een van de eigenaren van 5PM. Vóór onze samenwerking met 5PM publiceerden we onze content op YouTube om zichtbaarder te worden. In die tijd hadden we zo’n 23.000 abonnees en ongeveer 10 miljoen views per maand. Samen met 5PM zijn we onze YouTube-visie opnieuw gaan vormgeven en hebben we een nieuwe strategie bedacht. We publiceren nu nog maar vijf of zes video’s per dag en het Youtube-algoritme kennen we als onze broekzak. De teller staat inmiddels op ruim 300.000 abonnees en het groeit nog elke dag. We plukken nu echt de vruchten van onze strategie en ik denk dat we nog verder kunnen groeien. Op al onze platforms publiceren we korte video’s, terwijl we op YouTube juist video’s plaatsen van ongeveer 15 minuten. Het is net als vroeger met televisie waarbij er lineair geprogrammeerd wordt. Het gaat erom dat je op het juiste moment publiceert, want dan werk je in het juiste algoritme. We gaan terug in de tijd met een nieuw medium.’

Mandy van der Wal

Mandy van der Wal Als directeur Video van Telegraaf Media Groep N.V. (TMG) is Mandy van der Wal verantwoordelijk voor alle video-activiteiten binnen de gehele groep. Media is altijd een van Mandy’s grote passies geweest. Na haar studie kwam ze terecht in de media, waar ze meteen gefascineerd raakte door de opkomst en ontwikkelingen van het digitale medialandschap. De afgelopen jaren heeft Mandy onder meer uiteenlopende commerciële en digitale functies bekleed bij Endemol, SBS, RTL en Talpa, zowel nationaal als internationaal.
Lees meer over Mandy van der Wal.