We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

'In je eigen vlees snijden is het moeilijkste wat er is' | Henk Bergsma (Brunotti) | 7DTV

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 21 november 2019
Als jongetje had Henk Bergsma (Algemeen directeur van Brunotti) een passie voor watersport en wist al op jonge leeftijd dat hij voor zichzelf wilde beginnen. Inmiddels is hij al twintig jaar algemeen directeur van Brunotti. Een bumpy ride, zo zegt hij zelf.

‘Er is de afgelopen twintig jaar heel veel gebeurd in de wereld van retail en textiel. Binnen Brunotti is veel veranderd: van twee naar veertig man personeel, een overname en private equity. Hoogte- en dieptepunten door keuzes die gemaakt moesten worden vanwege lange termijnplannen. Bijvoorbeeld het maken van de afweging om in Groningen te blijven of met het bedrijf te verhuizen naar het westen van het land. Of: hoe gaan we Europa bestormen? Gaan we dat zelf doen of gaan we dat doen met importeurs. Maar ook: nemen we een private equity aan boord?’, aldus Bergsma.  

Nieuwsgierig naar de ambities van Henk Bergsma en Brunotti? Kijk de hele aflevering!

Henk Bergsma

Henk Bergsma Tijdens zijn rechtenstudie in Groningen begon Henk Bergsma een klein textielbedrijf: Luberg Sportswear, een bedrijf in voornamelijk gepersonaliseerde bedrukte textielproducten voor studenten en sportclubs. Met dit bedrijf verkreeg hij de licentie voor de verkoop van een Amerikaans strand- en snowboardmerk: Ocean Pacific.

Hij verkocht deze licentie in 1997 en kocht het merk 'Brunotti' in 1997. Brunotti wordt beschouwd als één van de top 10 meest succesvolle Europese strand-, sneeuw- & lifestylemerken. Tegenwoordig heeft Brunotti export naar 17 (voornamelijk) Europese landen en verschillende productgroepen (textiel, schoenen, surfplanken, brillen, terug naar schoolproducten, tassen).
 
Lees meer over Henk Bergsma.