We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Zakelijk op 7: ‘Samenleving zo inrichten dat nooit meer iets verloren gaat’

Zakelijk op 7, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 8 oktober 2013
‘We moeten de samenleving zo inrichten dat er nooit meer iets verloren gaat’

De gasten van de derde aflevering van Zakelijk op 7 zijn het erover eens. We moeten onze economie nu structureel verduurzamen om het naderende inferno te keren. Urgenda directeur Marjan Minnesma, architect Thomas Rau en kunstenares ‘Tinkebell’ zijn groene pioniers.
 

En daar gaan ze heel ver in, de eerste dagvaardde de staat om het mensenrechten schendende klimaatbeleid, de tweede koopt lichturen in plaats van licht en de laatste liet zich steriliseren om het nijpende tekort aan fosfaat aan de kaak te stellen.

Gedrieën zijn ze ervan overtuigd dat de  hiërarchische  top-down  samenleving  plaats moet maken voor  de  duurzame  bottom-up  maatschappij. ‘De nieuwe generatie wil geen bezit meer, maar toegang tot zaken.’, zegt Rau. ‘Geen e-conomie maar we-conomie.’

In die economie bezit je alleen het noodzakelijke, de rest deel je met anderen. Een trend die je nu al ziet met het de opkomst van bedrijven die het delen van auto’s of klusmateriaal mogelijk maken. 

Ook kan letterlijk alles worden hergebruikt. ‘Afval is een grondstof die in de anonimiteit is geraakt’, denken de gasten. ‘We moeten de samenleving zo inrichten dat er nooit meer iets verloren gaat’, zegt Rau die dat met zijn platform Turntoo mogelijk wil maken. 

Bijvoorbeeld fosfaat. Een essentiële grondstof voor de productie van kunstmest en daarmee onze voeding.  In de documentaire ‘Save Our children’ zoomt de kunstenares Katinka Simonse (alias Tinkebell) in op het dreigende tekort aan deze grondstof dat kan leiden tot een wereldwijde voedselcrisis. 

Het vormde kortgeleden de reden om zich te laten steriliseren, want de wereldbevolking is Tinkebell’s ogen al groot genoeg.  ‘Ik wilde in mijn film het uiterste doemscenario opzoeken, te weinig eten en teveel mensen.’

Marjan Minnesma denkt dat tij nog te kunnen keren. ‘Ik hoop dat we binnenkort in de rechtszaal zitten om de staat te dwingen tot actie.’

‘We moeten nu electrisch gaan rijden en onze huizen energieneutraal maken’, zegt Minnesma.’Duurzaam is geen geitenwollensokken meer, het is bittere noodzaak. Er heerst gevaar en daar is de overheid verantwoordelijk voor.’ 

Marjan Minnesma

Marjan Minnesma Marjan Minnesma droomde aanvankelijk van een studie diergeneeskunde maar bij de gedachten aan de verplichte dierproeven, zag zij hier toch vanaf. Het werd daarom een studie bedrijfskunde, gevolgd door een studie filosofie en rechten.

Hierna vindt ze een baan bij Novem, een agentschap van het ministerie van Economische zaken voor innovatie. Bij Greenpeace vindt ze later een baan als campagnedirecteur waar ze Diederik Samsom onder haar leiding als campagneleider weet te promoveren.

​Jan Rotmans vraagt haar later een instituut op te richten; Urgenda was daarmee geboren. De organisatie staat nu vooral bekend als de initiatiefnemers van de ‘Dag van de duurzaamheid’ dat elk jaar op 11 oktober wordt georganiseerd.
Lees meer over Marjan Minnesma.

Thomas Rau

Thomas Rau Thomas Rau is een Duitse duurzaam architect. Hij schopte het tot nummer 18 van de duurzame Top 100 van Dagblad Trouw.

Rau vindt dat Nederland als land van doeners een gidsland kan zijn op het gebied van duurzaamheid, maar van die ambitie ziet hij weinig bij de politiek. Ook verwondert hij zich over het materialisme in de westerse wereld. Rau ontwikkelde de eerste energie-opwekkende draaideur ter wereld voor La Porte, de voormalige stationsrestauratie in Driebergen.

Rau studeerde beeldhouwen, dans en architectuur. Hij besloot al jong dat hij iets terug wilde doen voor de maatschappij, werkte onder meer in een gezinsvervangend tehuis. In 1992 vestigde hij het bureau RAU in Amsterdam.

​De Oneplanetarchitect verwierf bekendheid met de verbouwing van een leegstaand laboratorium in natuurgebied Schoonoord te Zeist tot duurzaam hoofdkantoor van het Wereld Natuur Fonds. Het is gebouwd van uit rivierklei gebakken bakstenen, waardoor ook het water meer ruimte kreeg in het gebied.
Lees meer over Thomas Rau.

Tinkebell

Tinkebell Tinkebell is een is een controversiële Nederlandse kunstenares, die vooral bekend is om het verwerken van dieren in haar werken.

In 2005 studeerde zij af aan de afdeling design van het Sandberg Instituut te Amsterdam. Nadat ze eerder al - in 2004 - voor enige controverse had gezorgd door een handtas te maken van het bont van haar kat, die ze eigenhandig de nek omdraaide en vilde, en in 2007 een zestigtal pluizige kuikentjes door een versnipperaar haalde uit protest tegen het uitroeien van kuikenhaantjes door de bio-industrie, liet de Nederlandse kunstenares Tinkebell in Galerie Masters in Amsterdam in 2008 onder de noemer 'Save the Pets' zo'n 95 hamsters in hamsterballen, een soort rollende plastieken knikkers, ronddollen.

iertegen werd klacht ingediend door de dierenrechtenorganisatie Comité Dierennoodhulp in Amsterdam en het kwam tot een proces wegens dierenmishandeling. 

​In de documentaire ‘Save Our Children’ gaat Tinkebell in gesprek met experts over de gevolgen van het dreigende fosfaattekort. Het tekort wordt gezien als een van de belangrijkste oorzaken van de dreigende voedselcrisis. De gesprekken met de experts in de documentaire heeft Tinkebell doen besluiten zich te laten steriliseren.
Lees meer over Tinkebell.