We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Ruud de Langen "De mediawereld verandert, het internet sloopt heel veel"

Timeline, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 22 oktober 2013
Ruud de Langen is CEO van MindShare, een van de grootste mediabureau’s van Nederland. Een man met een mening. “Ik was ooit radiopiraat, Twitter beantwoordt aan mijn behoefte om te zenden.”

De langen is al vanaf zijn jonge jaren actief in de media. “Ik spring graag op de bres voor mijn vak, ik trek ten strijde om het te verdedigen als dat nodig is”, zegt hij.

En dat doet hij ook op Twitter. “Als je een menig hebt over het mediavak, moet je die ook verkondigen.” Met achter je bureau blijven zitten kom je volgens de ondernemer niet vooruit.

Niet schofferen, maar wel discussie voeren. “Veel media bureaus durven dat niet meer, omdat ze zijn overgenomen en de grote baas willen pleasen.” Mindshare wilde het vanaf het begin anders doen.”

Medialandschap
In een snel veranderend medialandschap is dat een flinke opgave. En hoewel Griet Titulaer in 1982 al voorspelde dat televisie zich aanpast aan de interesse van de consument, denkt De Langen dat de toekomst moeilijk te voorspellen is.

“Ik kan wel zeggen wat er nu gebeurt.” Het zal volgens de mediaman meer om veel en snelle data draaien die adverteerders inzicht kunnen geven in hoe ze een relevante bijdrage kunnen leveren.

Social media en automatic trading gaan een steeds belangrijkere rol spelen in het medialandschap. “Mindshare heeft een regiefunctie voor adverteerders, we moeten het overzicht bewaren en data samenbrengen.

Innovatief
En dat betekent almaar innovatief blijven. Alleen een advertentie op print is onvoldoende. “Print wordt een luxe premiumproduct.” Steeds meer mediabedrijven houden alleen enkele toptitels en verkopen de rest van het papier. “Het internet sloopt heel veel.”

Het boort dan ook de noodzaak aan voor nieuwe verdienmodellen. Betalen per artikel, paywalls. De adverteerder moet hier aansluiting op vinden, maar het betekend ook een verruiming van het speelveld.

“Alles begint en eindigt in media, de sport is om de advertentie op een relevante manier in de content te stoppen.”
 

Ruud de Langen

Ruud de Langen Ruud de Langen is CEO van mediabureau MindShare en al vanaf zijn jonge jaren bezig met media. Hij begon in 1989 bij Sky Radio en zag de mediawereld langzaam vercommercialiseren. Via Sky Radio rolde De Langende mediawereld in.

Hij werkte onder meer voor mediabureau’s TMP, Media Direction en FHV Content, waar hij formats ontwikkelde. Dat deed hij ook met Karel Beyen voor hun eigen onderneming BLaF. Hier werd ook het programma Puberruil ontwikkeld.

Sinds 2009 werkt De langen als CEO van Mindshare, sindsdien is het bedrijf twee keer uitgeroepen tot bureau van het jaar. ‘We helpen onze opdrachtgevers met het begrijpen van, navigeren in en het omgaan met het continu veranderende medialandschap.’

​Ook kreeg hij een zogenoemde Coq D’Honneur voor zijn bijdrage aan het mediavak.
Lees meer over Ruud de Langen.