We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Fred Boot: (producent) 'Soldaat van Oranje zal niet worden uitgemolken'

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 13 mei 2014
De musical Soldaat van Oranje is de langstlopende musical in Nederland ooit. Hoe maak je in tijden van crisis een formule als deze? Producent Fred Boot vertelt over zijn succes.

1,3 miljoen mensen hebben in de afgelopen drie jaar de musical gezien. “Het idee dat het kan stoppen levert stress op, maar dit succes hadden wij ook niet verwacht”, zegt Boot. 

De productiekosten voor een interactieve musical als deze liggen rond de tien miljoen euro. “Daar komen nog enkele tonnen aan management bovenop”, zegt Boot. “We gaan dit project niet uitmelken en gaan ook zeker geen korting geven op een kaartje als de  verkoop minder wordt.” 

Op dit moment is de show echter verlengd tot maart 2015. Aan stoppen denkt Boot dus nog niet. “Het blijft zo ongelofelijk leuk. Dit is once in a lifetime", zegt hij. "Hier moeten wij als team van genieten.” 

Ontwikkelbudget
Het verhaal van verzetsheld Erik Hazelhoff kreeg Boot echter niet zomaar op de planken. “We hebben een bijzonder netwerk van mensen om ons heen verzameld”, zegt Boot.  

“We bijvoorbeeld geholpen bij de herdenking van Hazelhoff, daar kwamen interessante mensen op af die ons wilden helpen.” Ondernemer Alex Mulder was uiteindelijk degene die het ontwikkelingsbudget vrijmaakte.  

Boot is inmiddels echter ook bezig met een nieuw project over het ontstaan van New York. Kan het na zo’n succesdebuut nog beter? “Ik kom uit Groningen, dus ik ben nuchter”, zegt Boot. “Het blijft gewoon mijn werk.”

Fred Boot

Fred Boot Producent Fred Boot (1965) kreeg in 2005 de rechten op het verhaal Soldaat van Oranje en maakte er een nog altijd zeer succesvolle interactieve musical van.

Boot is directeur van NEW Productions, dat hij in samenwerking met Montecatini Talent Agency en Amerborgh Nederland oprichtte.

Vanaf begin jaren negentig verzorgt Boot de publiciteit en marketing voor diverse theaterproducties van Joop van den Ende, waaronder The Phantom of the Opera, Miss Saigon en West Side Story. Ook was hij verantwoordelijk voor de voor de corporate communicatie van Stage Holding en voor de pr rondom meerdere producties in het buitenland.

Boot richtte in 1999 bovendien het managementbureau Montecatini Talent Agency op, samen met Daniel Koefoed. Hij studeerde communicatie aan de Universiteit Utrecht.
Lees meer over Fred Boot.