We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Koen Strous (Dedact):‘De meeste weerstand tegen digitaal lesgeven zit bij docenten’

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 6 maart 2015
PROFILE - Koen Strous is medeoprichter van Dedact, een bedrijf dat digitaal lesmateriaal voor middelbare scholen maakt. Steeds meer scholen kiezen voor lessen met de hulp van internet.

“We maken digitale leersystemen voor middelbare scholen”, vertelt Strous. “ Scholing, huiswerk en toetsing, we kunnen alles uit het tekstboek leveren en analyseren.”

Het bedrijf werd verkozen tot Sprout Challenger van het jaar. “De techniek is geen doel op zich, maar een middel om de inhoud en de structuren van het onderwijs te verbeteren”, zegt Strous.

Ongeveer 120 scholen in Nederland zijn 100 procent digitaal. Ze hebben hun leerlingen bijvoorbeeld een iPad gegeven en alle lessen zijn digitaal te volgen. “De helft van die scholen werkt met ons.”

Meerwaarde
De eerste resultaten zijn volgens de ondernemer positief. Scholen die ermee beginnen willen ook door met digitaal. “De meerwaarde zit vooral in het feit dat leraren digitaal precies kunnen zien hoeveel de leerlingen hebben gedaan en waar de knelpunten zitten.”

Dat vergt wel een andere manier van lesgeven, want als docent kun je niet alles controleren. “De leraar ziet hoever een leerling is voordat de toetsing plaatsvindt.”

Strous geeft naast bestaand lesmateriaal ook eigen programma’s uit, waaronder Nederlands en Biologie. “De meeste uitgevers zijn nog erg traditioneel en aarzelen over samenwerking met ons. Ze willen hun eigen methodes digitaal uitwerken, in plaats van te werken met iets nieuws.”  

Strous probeert desondanks zoveel mogelijk samen te werken met de uitgevers. “Scholen moeten zelf kunnen kiezen wat ze willen.”

Moderner
Maar die inhoud mag best wat moderner, vindt Strous. Net als de didactiek. “We moeten bepalen wat leerlingen in de basis moeten kunnen, maar de manier waarop ze daar komen is ouderwets”, zegt Strous.

Drie kwartier luisteren naar een verhaal van een docent is niet meer van nu. “De meeste weerstand zit bij de traditionele docenten”, zegt Strous. “Maar er zijn ook zeker docenten die wel vooraan staan.”

Koen Strous

Koen Strous Koen Strous is medeoprichter van Dedact, een bedrijf dat digitaal lesmateriaal voor middelbare scholen maakt.

In drie jaar tijd heeft het bedrijf zich opgewerkt tot de grootste speler in digitale onderwijsmaterialen: op vijftig van de honderd scholen waar leerlingen al hun werk op een laptop of iPad doen, is Dedact de leverancier.
Lees meer over Koen Strous.