We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Geert-Jan Smits (Flinders): ‘We zien in retail een totale vermenging van kanalen’

ShopDoc | Publicatie: 11 april 2016
Meer dan 10 jaar gaf Geert Jan Smits internet advies aan de grote bedrijven in Nederland met zijn bedrijf Jungleminds. In 2010 vond hij het tijd om zelf maar eens te gaan verkopen en zo zette hij met een aantal partners het design en interieur concept Flinders op.

De keuze voor de ‘interieur en wonen’ categorie is gemaakt, omdat dat de laatste categorie is in de retail waar nog veel mogelijk is. Flinders is niet alleen een webshop, maar beschikt ook over fysieke winkelconcepten, gecombineerd met horeca in o.a. Groningen, Hilversum en Maastricht.

Meer dan ‘buy online, pick up in store’

De kracht schuilt in de omnichannel benadering van Flinders: ‘We zien in retail totale vermenging van kanalen’, zegt Geert Jan en legt uit dat dat een stuk verder gaat dan het ‘buy online, pick up in store’ principe van andere retailers.

Online

Naast de eigen webshop wordt ook verkocht op andere online plekken, zoals via de Bijenkorf, BOL en ook via Tmall Global, waarmee toegang tot de Chinese markt tot stand komt, ook al komt daar nu nog maar 5% van de omzet vandaan. De omzet, in 2015 zo’n 10 miljoen euro, komt in middels ook uit België en Duitsland. 70% van de omzet komt uit Nederland.

Niet alleen in Amsterdam

Regio’s maken Geert Jan niet zoveel uit. Hij ziet Nederland meer als de regio binnen Europa. Wel is het van belang om verspreid over Nederland te zitten en niet alleen in Amsterdam.

Advertising

De naamsbekendheid is nog niet heel groot dus is advertising voor Flinders van belang, onder andere in kranten als de Volkskrant en NRC.

Daarnaast worden kanalen als Instagram en Pinterest ingezet. Twitter en Facebook vindt Geert Jan moeilijk te kapitaliseren.

Financiering

Recent werd een miljoen euro kapitaal opgehaald bij het MKB Impuls Fonds. Geert Jan: ‘De marges zijn flinterdun, dus als je wilt groeien heb je geld nodig.’

Geert-Jan Smits

Geert-Jan Smits 10 jaar gaf Geert-Jan Smits strategisch advies aan de grote bedrijven in Nederland op het gebied van internet. In 2010 besloot hij om zelf te gaan verkopen en startte hij met een aantal partners, waaronder Oscar Diele het concept Flinders.
 
Lees meer over Geert-Jan Smits.