We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Niels Aalberts (muziekmarketeer) over doorbreken in de muziek, Kyteman en kippenvel

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 26 april 2016
Waarom is 'commercieel' in de muziekindustrie zo vaak een scheldwoord? Kunst of niet, het zal toch verkocht moeten worden. Muziekmarketeer Niels Aalberts weet daar alles van. "Vandaag de dag is de scheidslijn tussen muziek en commercie wel vervaagd", zegt hij. "Maar ik hou er niet van als mensen hun stijl aanpassen om hun muziek te verkopen."

Aalberts, zelf dol op onder meer Dusty Springfield, schreef het boek Doorbraak over het succes van de Nederlandse band Kyteman en principes over het bereiken van een doorbraak. "Toen ik Kyteman voor het eerst ontmoette vond ik het een kansloos project", zegt hij. Uiteindelijk gaat de marketeer af op zijn onderbuikgevoel. "Ik raak gespitst op kippenvel: ben ik erdoor geraakt? En hoe kunnen we dat dan breder trekken." En dat gebeurde ook bij Kiteman. 

Niels Aalberts

Niels Aalberts Online marketeer Niels Aalberts weet alles van de muziekindustrie, een bedrijfstak die als eerste werd geraakt door de opkomst van internet. Aalberts maakte onder meer een handleiding voor makers om succesvol een publiek te bereiken en gaf ‘Eerste Hulp bij Plaatopnamen’ aan muzikanten.
Vanaf 1 maart 2016 is Niels Aalberts de nieuwe eindredacteur van 3voor12, het muziekplatform van de VPRO.
Lees meer over Niels Aalberts.