We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Arthur Brand (Artiaz) gebruikt de media om dichter bij de onderwereld van kunsthandel te komen

Timeline, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 13 mei 2016
TIMELINE – Gestolen en vervalste kunst, het is een business ter waarde van ruim 6 miljard euro. Arthur Brand, oprichter van adviesbureau Artiaz, doet onderzoek naar deze 'ondergrondse' economie. "Ik vind mezelf te gewoon om getypeerd te worden als een James Bond", zegt hij.

Desondanks is hij een veelgevraagd expert. "Het is een duistere wereld en de mensen die daarbij horen staan niet in het telefoonboek." Media is daarom voor Brand een instrument om dichter bij de onderwereld te komen.

30 procent van alle verhandelde kunst is vals. "En probeer dan maar eens je geld terug te krijgen", zegt Brand. Die veel kopers daarbij helpt. Zijn passie voor kunst ontstond door Brand’s opa, die bij meestervervalser Han van Meegeren in de klas zat. 

Arthur Brand

Arthur Brand In 2011 richt Arthur Brand kunst- en adviesbureau Artiaz op. Onder de klanten van het bedrijf bevinden zich kunstverzamelaars, beleggers, handelaren, veilinghuizen en musea. Brand geeft ook lezingen over kunst en is een veelgevraagd expert.
Lees meer over Arthur Brand.