Max Wohlgemuth Kitslaar (Beroepsavonturier): 'Het is een keuze om het anders te doen'
TIMELINE - Op een veertig jaar oude motor, een Moto Guzzi, reed beroepsavonturier Max Wohlgemuth Kitslaar in zes maanden van Chili naar New York. Onderweg bezocht hij 37 social enterprises en leerde hij hoe sociaal ondernemen de wereld mooier maakt. Hij schreef een boek over zijn bevindingen: Miles Ahead.Tijdens zijn reis bezocht hij bijvoorbeeld restaurantketen Crepes & Waffles in Colombia, de onderneming ondersteunt kleinschalige boeren bij het overstappen op biologische landbouw in door industriële landbouw gedegradeerde gebieden. Kitslaar: "Dit is een groot bedrijf met 4000 mensen in dienst. Zij hebben op board level besloten om het anders te gaan doen. Ik denk dat die beslissing op dat niveau genomen moet worden, maar gelukkig zijn er dus bedrijven die laten zien dat dat kan. En dat je dan ook winstgevend kunt zijn."
Iedereen kan de wereld verbeteren
Grote merken doen al van alles op het gebied van social entrepreneurship, maar kan iedere business, groot of klein, een social enterprise zijn? Kitslaar: "Jazeker. Makkelijk. Het is echt een mindset. Het is maar waar je voor kiest. Als je het lastig vindt om vol voor het milieu te gaan, dan kun je iets anders doen. Maar het is zeker mogelijk."
Kijk deze aflevering om meer over de avonturen en bevindingen van Max Wohlgemuth Kitslaar als 'social businesswatcher' te leren.