Patrick Hurenkamp (Oprichter Bloomon): ‘We hebben de ambitie om dit een wereldbedrijf te maken’
Profile - Hij noemt het vergaren van startkapitaal voor zijn online bloemenbezorgdienst ‘een beetje zoals daten’. Dat zullen mooie bosjes bloemen zijn; Patrick Hurenkamp haalde binnen een paar jaar 21,5 miljoen euro aan startkapitaal op. Samen met zijn twee zakenpartners startte hij Bloomon, waar de bloemen praktisch direct van de kweker naar de klant gaan. Ze zijn actief in Nederland, België, Duitsland, Engeland en Denemarken, en aan ambitie is er geen gebrek.‘We zien in de bloemensector eigenlijk geen groot bekend merk, terwijl bloemen een heel mooi en levend product zijn, het is een soort toegankelijke luxe. Dus als we dit doen willen we het gelijk tot een wereldwijd merk uitbouwen. Net als Apple, Nike of Sonos. Een behoorlijke ambitie en daar zijn we nog lang niet, maar het is altijd goed om een punt op de horizon te zetten.’
Ervaring
Voordat hij ondernemer werd deed e-commerceman Hurenkamp andere de introductie van Hello Fresh, aan ervaring heeft de 32-jarige geen gebrek. Hij leerde door andere projecten ook wat niet lukt: ‘Het is goed om ambitie te hebben, om vooruit te denken en over grenzen te gaan, maar dat wel in stappen te doen. Als je product niet goed is en je bent wel in tien landen tegelijk bezig om het uit te bouwen en de marketing te doen... dat is een lastig verhaal. Dat is een goede les geweest voor mij, om het zelf anders te doen.’
Sterk merk
Bloomon groeit. Twee extra teams werken vanuit Berlijn en Londen en de miljoenste bos bloemen wordt dit jaar bezorgd. Een plekje in de Quote 500, ligt die in het verschiet? Hurenkamp: ‘Daar ben ik niet zo mee bezig. Ik hoop dat we over vijf tot tien jaar echt een wereldspeler zijn in de bloemen. En met een sterk merk. Dat is mijn ambitie en ik hoop dat we dat dan waar hebben gemaakt.’