We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Paul Hermanides (Hotel Arena): ‘Er waren heel veel mensen die zeiden: Paul, moet je niet doen’

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 9 maart 2017
Profile - Horeca-ondernemer Paul Hermanides wilde terug naar de kern van zijn vak en verkocht al zijn zaken, op één na. Ondanks tegenstand gaan zijn aandacht en vermogen naar een van zijn eerste ondernemingen: Hotel Arena in Amsterdam Oost. De verbouwing duurt al twee jaar en kostte meer dan dertien miljoen euro.

Hermanides nam de beslissing nadat hij zich schaamde voor wat er bij Hotel Arena werd aangeboden: ‘Het was meer een verhuurschuur geworden dan dat het ergens over ging.’ De ondernemer had op dat moment meerdere bedrijven en legt de fout bij zichzelf: ‘Uiteindelijk ligt het eraan dat je zelf heel helder bent over wat je wil en dat je ook het juiste voorbeeld geeft. Ik heb het te simpel opgevat op een gegeven moment, had het te druk met andere dingen. Als je heel breed wordt gaat de kern soms weg.’

Dieptepunt
Volgens Hermanides moet de grote verbouwing in juni klaar zijn: ‘En dan denk ik waarschijnlijk als ik over twee jaar terugkijk: nou ja, veel ergernis, veel geld, het heeft veel te lang geduurd, maar ik zal waarschijnlijk toch blij zijn.’ De hotelbaas hoopt een jong fris team te bouwen die de operatie zelfstandig kan runnen. Dit terwijl hij in 2006 personeel ontsloeg toen bekend werd dat er systematisch geld gestolen werd. Volgens de ondernemer zijn grootste dieptepunt, maar hij kwam er wel mee naar buiten: ‘Je viert je successen, die wil je graag naar buiten hebben, maar je moet ook op een eerlijke manier vertellen dat je dingen fout doet.’

Adviseur
Hij staat bekend als een eigenwijze zakenman, maar legt zijn oor wel regelmatig te luisteren bij verschillende adviseurs, zoals oud-topman van Ahold, Jan Andreae. Hermanides hoopt uiteindelijk zelf steeds meer die rol als adviseur te kunnen vervullen: ‘Het was voor mij altijd een heel serieus gesprek, waar ik heel veel aan heb gehad. Ik zou elke ondernemer aanraden: zorg dat je goede adviseurs hebt waar je waarde aan hecht. Die jou serieus nemen en die jij serieus neemt.’

Paul Hermanides

Paul Hermanides Paul is eigenaar en oprichter van Amsterdam Village Company en voormalig voorzitter van de afdeling Amsterdam bij Koninklijke Horeca Nederland. De portfolio van Amsterdam Village Company bestaat uit verschillende horecabedrijven; hotels, restaurants en clubs in monumentale panden. In 2009 werd Paul Hermanides uitgeroepen tot horecaondernemer van dat jaar en in 2011 stond Amsterdam Village Company genoteerd in de Top 100 Horecaondernemingen van Nederland, benoemd door Misset Horeca. Daarnaast bekleedt hij bestuursfuncties bij het Nederlands Fotomuseum en bij het 4 & 5 mei Comité Amsterdam. Sinds 2014 is Paul Hermanides aandeelhouder van Label BREED.

In 2013 bestaat het horeca-imperium van de Amsterdammer uit 8 zaken, heeft hij ruim 500 man in dienst en houdt hij kantoor in een chic pand aan de Prinsengracht. In zijn portefeuille zitten prestigieuze namen als Odeon, Restaurant Neva in de Hermitage en restaurant Stanislavski en café Cox in de Stadsschouwburg. Amper twee jaar later bezit Hermanides nog maar één zaak, Hotel Arena. De rest is verkocht.
Lees meer over Paul Hermanides.