Merkdeskundige Marc Oosterhout: ‘Het grote probleem van de politiek is dat ze de ontvanger niet centraal zetten’
Profile - De politiek moet beginnen met beter reclame te maken. Dit bepleit hij met zijn boek ‘De kunst van het kiezen’. Daarin vergelijkt hij de zeven grootste Nederlandse politieke partijen met bekende merken. Marc Oosterhout hoopt dat politici wat meer merkstrategie gaan gebruiken: ‘Ik denk dat wij een heel mooi vak hebben waar heel veel kennis is, die op heel veel vlakken niet wordt toegepast.’Wat kunnen politici leren van merken en reclame? Oosterhout: ‘Wat politieke partijen meestal niet doen is de kiezer centraal zetten. Dat klinkt gek, maar in hun denken zijn ze nog heel erg met zichzelf en het realiseren van een politieke agenda bezig.’ De merkdeskundige ziet dat de partijen juist in de verkiezingstijd steken laten vallen: ‘Een van de wetten in communicatie is: begin bij die ontvanger, wat hem of haar bezighoudt, neem dat serieus en probeer dat te vertalen naar een boodschap.’
Amateuristisch
Oosterhout vergelijkt de manier waarop een politieke partij stemmen probeert te winnen met de marketing van een product: ‘De vergelijking is identiek. Ik vind zelfs eerlijk gezegd dat politieke partijen er nog veel amateuristischer mee omgaan dan veel merken.’ En waarom is het dan zo slecht gesteld? Een verklaring zou kunnen zijn dat er te weinig geld is. Oosterhout: ‘Ik denk dat als je een campagnebudget van een miljoen hebt, dat ze dat veel vinden. Maar het is heel weinig om een goede campagne te maken.’
Goede strategie
Ook verklaart de merkdeskundige dat politici denken dat ze het zelf kunnen: ‘Ze vinden zichzelf communicatoren. Eigenlijk een verkeerde gedachte, dat je dat zomaar kan. Een Ceo van KPN of Unilever zou dat ook kunnen denken, maar die huurt mensen in die verstand van zaken hebben.’ Oosterhout hoopt dat voortaan elke zichzelf respecterende partij een goed bureau inschakelt om een echt goede strategie te maken.