Wiebe Willig (Algemeen directeur Henri Willig Group): ‘Het gevaar van succes is dat je overmoedig wordt’
PROFILE – Kaas als souvenir? Toeristen lopen de deur plat bij de kaaszaken van de Henri Willig Group in Amsterdam. Het bedrijf verkoopt meer dan vijftig miljoen euro aan kaas per jaar. Wiebe Willig, algemeen directeur: ‘Holland is echt een typisch kaasland. Dus het is ook een heel logisch product om als toerist mee naar huis te nemen.’Kaas in de koffer dus?
In Amsterdam spreekt men over de teloorgang van de retail zoals we die kennen. De oorzaak? De vele Nutella-winkels en toeristenkaaszaken in het centrum van onze hoofdstad. ‘Ik begrijp het heel goed. Het is onmiskenbaar drukker in de stad. Maar het is ook heel belangrijk dat toeristen naar Nederland komen. Kijk naar de gasopbrengst in Nederland, daar is een sterke daling te zien. Toerisme heeft Amsterdam misschien wel op een pijnloze wijze door de recessie geholpen. (…) Wij zijn trots op Amsterdam, maar willen als keten natuurlijk ook dat Amsterdam trots op ons is.’
Henri Willig Group: het familiebedrijf
Wiebe werkt eigenlijk al zijn hele leven in het familiebedrijf, maar vanaf 2003 officieel. Op aanraden van zijn vader heeft hij ook een tijdje ‘buiten de deur’ gewerkt. Nu is hij de tweede generatie als het gaat om het kaasbedrijf, maar zijn opa en oma hadden ook al koeien. Een trackrecord om trots op te zijn. Toch noemde hij ooit ‘trots’ als vijand van een ondernemer. Wiebe: ‘Ik denk wel dat je trots mag zijn op wat je bereikt hebt. Maar trots als bijvoorbeeld je fouten niet durven of denken dat je eigenlijk niet kunt verbeteren. Dat vind ik niet goed.’
Ondernemerslessen van een kaasboer XXL. Kijk de hele aflevering!