We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Tim van der Wiel (oprichter GoSpooky & Speaky): 'De verhalen van brands zijn al honderd jaar hetzelfde'

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 22 november 2018
De twintigjarige Tim van der Wiel is oprichter van GoSpooky, het eerste Snapchat-bureau van Nederland. De jonge ondernemer richtte onlangs ook Speaky op, een nieuw bureau in voice-technologie. Een jongensboek, met als eerste hoofdstuk ‘ik startte een twitteraccount op mijn zolderkamer.’ Bij welk hoofdstuk zijn we nu en hoe dik wordt het boek?
 
Het is dé uitdaging voor adverteerders: hoe bereik je jongeren? Want tieners schakelen slimme adblockers in, verlaten massaal Facebook en hebben geen oog meer voor de televisie. Waar bereik je ze dan wel en wat moet je daarvoor doen? Samen met Liam Tjoa heeft Tim het succesvolle bedrijf GoSpooky opgezet. De mannen helpen merken en bureaus met Snapchat marketing en andere social campagnes en hebben een eigen Snapchat dashboard en analytics tool ontwikkeld. ’Alles is gericht op aandacht. Wij geloven dat reclame en het vertellen van verhalen precies hetzelfde zijn als honderd jaar geleden. Alleen verandert aandacht supersnel. Vroeger vroeg je aan een marketeer ‘wat doe je over vijf jaar?’ Dat kan hij in deze tijd niet meer beantwoorden’, aldus van der Wiel
 
Jong geleerd
Al op jonge leeftijd runden deze twee eindbazen kleine internetbedrijfjes. ‘Ik had op mijn dertiende een twitteraccount met 250.000 volgers. Daar heb ik een aantal accounts bijgekocht om zo een bereik van één miljoen Nederlandse jongeren te creëren. Toen begonnen grote merken als Red Bull te bellen. Ik kreeg een pallet Red Bull thuisgestuurd als ik weer iets over hun merk had getweet. Bedrijven kochten bij mij advertenties in. Voor een ongeveer een miljoen bereik kreeg ik €50,-. Ik werkte daarom, in tegenstelling tot leeftijdsgenoten, niet bij de Appie.’
 
Speaky
‘Wij geloven erin dat voice ons helpt bij onze smartphone-verslaving, waarbij veel functionaliteit van onze telefoons spraakgestuurd gaat worden. Hoe gaan bedrijven van een tekst- en beeldgestuurde wereld naar een voicegestuurde wereld? Wij willen bedrijven helpen met de omslag naar deze nieuwe interface. Overigens draait het, net als bij GoSpooky, om het vertellen van verhalen,’ aldus van der Wiel.
 
Nieuwsgierig geworden naar de ontwikkelingen van GoSpooky en Speaky en de toekomstvisie van Tim over content creatie en de technologie? Kijk dan de hele aflevering!
 
 
 
 

Tim van der Wiel

Tim van der Wiel Tim van der Wiel is mede-oprichter en creatief directeur van GoSpooky, het eerste Snapchat-marketingbureau van Europa. GoSpooky is gespecialiseerd in het creëren van passende Snapchatcampagnes en -strategieën voor adverteerders. GoSpooky doet dingen met social media die de grote merken nog niet begrijpen. Het bureau heeft gewerkt met grote bedrijven als Albert Heijn, Randstad, RTL Nederland, Lowlands en Zoomin.tv. 
Lees meer over Tim van der Wiel.