We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Klik hier voor ons Privacy Statement.
JA, IK ACCEPTEER COOKIES

Jorg Ruis (ondernemer & vlogger): ‘Niemand begint aan een nieuwe baan met het idee: over vier jaar ben ik de grootste azijnpisser van het bedrijf’

Profile, Desmet Studio's Amsterdam | Publicatie: 20 december 2018
Hij werkte bij succesvolle scale-ups als TheNextWeb en MessageBird, maar besloot om zijn aandelenpakket te verkopen om voor zichzelf te beginnen. Nu helpt hij met CultureBuilders bedrijven en organisaties bij het ontwikkelen van hun bedrijfscultuur. Hij combineert zijn bedrijf met zijn gezin en daarnaast vlogt hij ook. Hoe houdt deze drukke ondernemer alle ballen in de lucht? Remy Ludo Gieling gaat in gesprek met bedrijfscultuurdeskundige Jorg Ruis.
 
Cultuur
‘De definitie is voor iedereen anders, maar voor mij is cultuur een set van ongeschreven regels, overtuigingen, angsten, normen en waarden van een groep mensen en hoe ze met elkaar werken. Je krijgt het beste inzicht in een bedrijfscultuur door te kijken hoe medewerkers zich gedragen als de baas er niet is. Je hebt in elk bedrijf mensen die geen goede ‘fit’ meer hebben met het bedrijf. Er is niemand die aan een nieuwe baan begint en denkt ‘over vier jaar ben ik hier de grootste azijnpisser van het bedrijf.’ En toch gebeurt het. Deze medewerkers zouden veel gelukkiger zijn wanneer ze ergens anders aan de slag kunnen, maar dat hebben ze zelf vaak niet door en het bedrijf komt niet echt van ze af. Sommige medewerkers gaan dan heel ver in een soort sabotagegedrag en daar komen hele nare dingen uit, zoals wantrouwen en vervelend politiek gedrag. Bedrijven die heel bewust bezig zijn met cultuur groeien veel harder’, aldus Ruis.
 
80 procent
Op welke medewerkers richt je je tijdens het ontwikkelen van de bedrijfsculturen van bedrijven? ‘Bij een kick-off staat 70% van de mensen met de handen over elkaar, afwachtend te luisteren. 20% staat hoofdschuddend te kijken met een blik van ‘dit gaat nooit werken’. 10% van de mensen staan er handenwrijvenden en enthousiast bij. Met die laatste groep vorm je het cultuurteam waarmee je een cultuuromslag wil gaan maken. Ook richten we ons op die club 70%, omdat die mensen nog allebei de richtingen op kunnen gaan.’
 
Vloggen
Naast jouw Culture Builders ben je ook gestart met vloggen. Jouw YouTube-kanaal heeft 8.500 abonnees. ‘Ik ben hiermee begonnen als experiment. Ik had met mezelf afgesproken dat ik tien vlogs ging maken, waarbij ik pas mocht beoordelen wat ik ervan vond ná die tien afleveringen. En dat is een hele goede afspraak geweest, anders was ik al na drie vlogs gestopt. Ik moest leren editen, wat een heel gedoe was en het is ook gênant om over straat te lopen en naar je telefoon een monoloog te houden. Daar moest ik mezelf echt overheen zetten. Ik merkte al vrij snel dat ik hele leuke reacties kreeg, doordat ik het ook over serieuze dingen heb. Ik heb het in mijn vlogs over ondernemen en cultuurbouwen. Ik krijg waardering voor mijn vlogs en ontvang leuke reacties, waardoor ik er gewoon mee door ga.’
  
Nieuwsgierig geworden naar de ontwikkelingen van Cultuur Builders, de vlogs van Jorg Ruis en de inspiratie die hij voor zijn bedrijf opdeed bij bedrijven in Silicon Valley? Kijk dan de hele aflevering!
 

Jorg Ruis

Jorg Ruis Jorg is de oprichter van Culture Builders; hij helpt bedrijven om een uitstekende cultuur te realiseren zodat hun werknemers hun allerbeste werk kunnen doen. In de afgelopen jaren was Jorg werkzaam in verschillende technologie bedrijven. Geïnspireerd door de bekende voorbeelden (Netflix, Google, Zappos) is hij zich steeds meer toe gaan leggen op een van de belangrijkste succesfactoren van een tech bedrijf: de mensen en de cultuur. Jorg deelt als zakelijke vlogger zijn avonturen en heeft daar snel succes mee.
Lees meer over Jorg Ruis.